Warszawskie dzielnice Rembertów i Wesoła bez szlabanów

Warszawskie dzielnice Rembertów i Wesoła bez szlabanów

29 listopada 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Trzy bezkolizyjne przejazdy przez tory kolejowe powstaną w Rembertowie i Wesołej dzięki porozumieniu miasta stołecznego Warszawy i PKP Polskich Linii Kolejowych. Będzie bezpieczniej, a kierowcy zyskają lepsze połączenie pomiędzy dzielnicami, rozdzielonymi torami. 

Warszawskie dzielnice Rembertów i Wesoła bez szlabanów
Fot. pragapd.policja.waw.pl

Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z władzami Warszawy umowę na budowę dwóch tuneli oraz wiaduktu na linii z Warszawy do Sulejówka. Umowa określa zasady i warunki wspólnej realizacji oraz utrzymania i eksploatacji obiektów po zakończeniu budowy.

Ruch kolejowy na linii w kierunku Sulejówka i Mińska Mazowieckiego jest bardzo intensywny, a w ciągu ostatnich lat przybyło również samochodów. Wspólnie z miastem wypracowaliśmy umowę na przeprowadzenie inwestycji, która usprawni komunikację i podwyższy poziom bezpieczeństwa pociągów. Koszt będzie rozłożony pół na pół – powiedziała Sławomira Wierzchowska, dyrektor Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

W pierwszym etapie przedsięwzięcia, w latach 2017-18, opracowana zostanie dokumentacja projektowa, pozyskane stosowne decyzje administracyjne ( decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) i potrzebne grunty. Prowadzeniem inwestycji zajmie się Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, PKP Polskie Linie Kolejowe będą na tym etapie opiniowały elementy inwestycji z zakresu infrastruktury i ruchu kolejowego. Drugi etap to już budowa w terenie i wszelkie formalności związane z rozliczeniem inwestycji. Po wyborze wykonawcy inwestycja będzie skoordynowana tak, aby w jak najmniejszym stopniu wpływała na ruch w mieście i na kolei. Po wybudowaniu o obiekty będzie dbało miasto, kolej będzie zarządzała infrastrukturą służącą ruchowi pociągów.

Chcemy aby budowa trzech skrzyżowań bezkolizyjnych odbywała się równolegle. To pozwoli na szybsze oddanie inwestycji i ograniczy utrudnienia. Planujemy, że prace budowlane rozpoczną się w 2019 roku i zakończą w 2021 – powiedziała Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy.

W ramach wspólnej inwestycji wybudowany zostanie wiadukt drogowy na ul. Chełmżyńskiej na skrzyżowaniu linii kolejowej nr 2 z ulicą w okolicy istniejącego przejazdu jednopoziomowego, tunel wraz z układem drogowym w ciągu ul. Marsa, drogi wojewódzkiej nr 637 i al. gen. A. Chruściela „Montera” i tunel wraz z układem drogowym w ciągu ul. 1 Praskiego Pułku w połączeniu z drogą wojewódzką nr 637 – ul. Okuniewską. Szacowany koszt całego przedsięwzięcia to ok. 115 mln zł, w tym roboty budowlane ok. 90 mln zł. Miasto i PKP PLK pokryją je po połowie. 

PLK wpisały zadanie budowy tuneli i wiaduktu w projekt z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”. W ramach tego zadania na Mazowszu kolej zamierza wybudować także tunele w Sulejówku. Łącznie w projekcie zarządca infrastruktury przeznaczy 400 mln zł na modernizację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę skrzyżowań bezkolizyjnych. 

Przedsięwzięcie PLK i Warszawy wpisuje się w konsekwentne wprowadzanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe bezkolizyjnych przejazdów (wiaduktów i tuneli) przez tory. Takie rozwiązania zastosowano m.in. na trasie Warszawa – Trójmiasto, budowane są w Tarnowie, na linii Wrocław – Poznań. Dzięki nim zwiększa się poziom bezpieczeństwa na kolei i usprawniane są systemy komunikacji miejscowości „przylegających” do linii kolejowych.