Branża transportu i logistyki przeżywa w Polsce rozwojowy boom. Ocena ta była wyrażana i podzielana zarówno przez przedstawicieli branży jak i instytucji finansowych. Zaangażowanie Banku Gospodarstwa Krajowego w finansowanie projektów infrastrukturalnych w branży T&L przekracza 4 mld zł, a wciąż podejmowane są nowe projekty i programy. Wsparcie finansowe ze strony BGK jest przy tym tylko częścią zaangażowania ze strony grupy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju, a także ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Rosnące zaangażowanie finansowe jest odpowiedzią na podejmowane przez branżę logistyczną i transportową liczne projekty rozwojowe - mówił Jerzy W. Pietrewicz, profesor SGH.
Przedstawiciel banku HSBC wskazywał z kolei na zróżnicowane perspektywy rozwojowe branży T&L. Dobra sytuacja finansowa firm branży logistycznej kontrastuje z dużym ryzykiem branży transportowej dodatkowo zagrożonej zmianami przewidzianymi w tzw. pakiecie mobilności UE. Coraz większego znaczenia nabiera ryzyko wolumenu. Recesyjny spadek obrotów handlowych czy też wywołanych np. brexitem, odbije się na kondycji wszystkich bądź większości firm. Rynki rozwijające się na sytuacje kryzysowe reagują zazwyczaj dużo ostrzej. Upadek dużej firmy transportowej stawia w trudnej sytuacji również kooperantów. Już teraz można obserwować tendencje konsolidacyjne, a niewątpliwie ulegną one w przyszłości dalszemu wzmocnieniu.
Rosnąca rynkowa niepewność wzmacnia z kolei popyt na usługi ubezpieczeniowe, które odznaczają się wysoką dynamiką rozwojową. Zdaniem przedstawiciela brokera ubezpieczeniowego firmy Mentor SA, dotyczy to między innymi ubezpieczeń cywilnych Zarządów, cyberubezpieczeń i różnego rodzaju ubezpieczeniowych gwarancji.
Uczestnicy Panelu byli jednak ze sobą zgodni w ocenie, że branża T&L ma przed sobą wielką przyszłość, a ujawnione zagrożenia i bariery mogą co najwyżej przejściowo zahamować jej rozwój.