Koleje Śląskie: Koronawirus – dodatkowe działania prewencyjne

Koleje Śląskie: Koronawirus – dodatkowe działania prewencyjne

12 marca 2020 | Źródło: Koleje Śląskie
PODZIEL SIĘ

Automatyczne otwieranie drzwi, Karty Pasażera, wzmożone prace w zakresie czystości i bezpieczeństwa – to część z dodatkowych działań wprowadzanych w naszej spółce w związku z zagrożeniem epidemiologicznym. Jednocześnie informujemy, że na obecną chwilę nie jest planowane odwoływanie żadnych kursów.

Koleje Śląskie: Koronawirus – dodatkowe działania prewencyjne
Fot. Koleje Śląskie

Koleje Śląskie już z początkiem miesiąca wdrożyły dodatkowe procedury dla pracowników i wprowadziły wzmożone działania w zakresie czyszczenia pojazdów. Pracownicy drużyn pokładowych i kas są wyposażeni w indywidualne apteczki, które zostały zaopatrzone w podstawowe środki bezpieczeństwa. Wnętrza pojazdów są czyszczone zarówno z użyciem detergentów, jak i pary – czyli z wykorzystaniem dwóch różnych środków skutecznie zwalczających Koronawirusa. Teraz do tych działań dołączają dodatkowe środki ostrożności.

Automatyczne otwieranie drzwi

Aby zminimalizować liczbę elementów, które są dotykane przez dużą liczbę osób,  od 13 marca wprowadzone będzie automatyczne otwieranie drzwi. Oznacza to, że podczas wymiany podróżnych na stacjach nie będzie już konieczności naciskania przycisku otwierającego drzwi. Zostaną one otwarte zdalnie przez maszynistę. W związku z powyższym prosimy jednocześnie o zachowanie ostrożności przez osoby podróżujące pociągami – np. nieopieranie się o drzwi i zachowanie bezpiecznej odległości podczas ich otwierania.

Karty Podróżnych i kontrole w pociągach przygranicznych

Zgodnie z wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego przewoźnik prosi osoby podróżujące pociągami przygranicznymi o uzupełnianie Kart Podróżnych. Jest to ankieta, która w sytuacji zagrożenia pozwala zidentyfikować osoby podróżujące danymi pociągiem i przekazać im odpowiednie wytyczne. Ankiety takie można odebrać w kasach Kolei Śląskich oraz u drużyn pokładowych, można ją pobrać również bezpośrednio ze strony internetowej. Uzupełnioną ankietę należy przekazać obsłudze pociągu.
To bardzo ważne, aby poszczególni podróżni uzupełniali ankiety, które pozwalają w przypadku wystąpienia ryzyka zarażenia na szybkie dotarcie do osób potencjalnie narażonych na takie niebezpieczeństwo. Dbamy w ten sposób nie tylko o bezpieczeństwo innych osób podróżujących pociągiem, ale również o własne zdrowie. Wystarczy te kilka minut na uzupełnienie, by zwiększyć bezpieczeństwo nas wszystkich.
Jednocześnie z wprowadzeniem Kart Podróżnych w pociągach przygranicznych możliwe są również kontrole Straży Ochrony Kolei w pociągach w zakresie stanu zdrowia pacjentów. W przypadku połączeń Kolei Śląskich dotyczy to przede wszystkim pociągów do Bohumina w Czechach oraz kursów do Zwardonia i Cieszyna.

Bilety kupujmy elektronicznie

Bilety Kolei Śląskich można zakupić m.in. przez stronę internetową czy mobilną aplikację sprzedażową e-KŚ. Oferta KŚ jest również dostępna w takich aplikacjach jak SkyCash czy ePodróżnik. Aby skorzystać z takiej możliwości wystarczy zajrzeć np. na naszą stronę internetową do zakładki Kup Bilet i sprawdzić możliwości Przez Internet lub Przez telefon. Tak zakupionego biletu nie trzeba w żaden sposób drukować, wystarczy podczas kontroli pokazać na ekranie swojego urządzenia kod wygenerowany podczas zakupu.
Zakup biletów kanałami mobilnymi to szybki i wygodny sposób, a w obecnej sytuacji – również bezpieczny. Zmniejszamy w ten sposób kontakt z pieniędzmi, które mogą być nośnikiem różnego rodzaju wirusów i bakterii, unikamy też konieczności stania w kolejce do kasy.

Dodatkowe działania w zakresie czystości i bezpieczeństwa

Z uwagi na zagrożenie epidemiologiczne Koleje Śląskie wprowadziły też wzmożone działania w zakresie czyszczenia pojazdów. Podejmowane są również dodatkowe kroki w celu zabezpieczenia odpowiedniej ilości detergentów zarówno na użytek wewnętrzny spółki, jak i z myślą o podróżnych – w tym np. odpowiednich ilości mydła w toaletach pociągów. Specjalne procedury zostały też wprowadzone w obrębie samej firmy.
Specjalny sztab kryzysowy na bieżąco monitoruje doniesienia o sytuacji związanej z zagrożeniem COVID-19. Stale sprawdzane są też sytuacje w pociągach, analizowane  zapełnienie poszczególnych składów. Wprowadzono również dodatkowe środki bezpieczeństwa wśród pracowników.

Zawsze zgłaszaj złe samopoczucie obsłudze pociągu

Zawsze w przypadku pogorszenia samopoczucia – wśród współpasażerów czy też u nas samych – warto zgłaszać się do obsługi pociągu. Można to zrobić osobiście, ale również poprzez specjalne przyciski bezpieczeństwa, które pozwalają na bezpośrednie połączenie się z kabiną maszynisty.
Drużyny pokładowe są poinstruowane, by zwracać szczególną uwagę na samopoczucie podróżnych i w razie konieczności wzywać odpowiednie służby ratunkowe.

Przyjazd np. Pogotowia ratunkowego jest wówczas realizowany bezpośrednio do osoby w pociągu. – mówi Magdalena Iwańska. – Nasi pracownicy są również przygotowani na to, żeby zadbać o bezpieczeństwo potencjalnie chorej osoby i innych podróżnych, np. poprzez odizolowanie w miarę możliwości takiego pasażera. Prosimy wówczas o pełną współpracę z obsługą pociągu i stosowanie się do jej zalecań, wszystkie kroki są bowiem podejmowane dla bezpieczeństwa podróżnych.