Wciąż bez długoletniego finansowania PLK

Wciąż bez długoletniego finansowania PLK

09 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wciąż nie wiadomo, kiedy może zostać zawarty wieloletni kontrakt na utrzymanie sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak poinformował „Kurier Kolejowy” rzecznik ministerstwa transportu prace nad tym dokumentem cały czas trwają. A na jakim etapie się znajdują? Również na to pytanie nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

Wciąż bez długoletniego finansowania PLK
Fot. Dominik Skudlarski

Wiadomo jedynie, że 2012 rok był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowej umowy o dofinansowanie z budżetu państwa kosztów remontu i utrzymania infrastruktury kolejowej. - Nowa umowa, obowiązująca od 2013 r. zostanie podpisana na zasadach wynikających z ustawy o transporcie kolejowym – zaznacza Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa transportu. - Jednocześnie w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwają prace nad wieloletnim kontraktem, który ma zostać zawarty z PKP PLK na nowych zasadach, wynikających z wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego – dodaje.

Od dłuższego czasu mówi się o tym, że wieloletni kontrakt byłby najkorzystniejszym rozwiązaniem w kontekście długofalowego rozwoju polskiej kolei. Intensywne prace nad tą umową trwają w resorcie infrastruktury od 2011 r. Kontrakt miał być komplementarny z Wieloletnim Programem Inwestycji Kolejowych 2010-2013, który stanowi zabezpieczenie finansowania dla modernizacji i rewitalizacji. Tymczasem ministerstwo opublikowało już WPIK do 2015 r. a kontraktu w zakresie infrastruktury kolejowej wciąż nie ma.

Obecnie ok. 70-80 proc. kosztów bieżącej działalności PKP Polskich Linii Kolejowych pokrywają wpływy z opłat za dostęp do infrastruktury. Stawki za dostęp są określane tak, aby równały się przewidywanym kosztom jej utrzymania, pomniejszonym o dotacje z budżetu państwa i środki z Funduszu Kolejowego.

Przewoźnicy narzekają, że opłaty te są zbyt wysokie i ograniczają konkurencyjność przewozów kolejowych względem transportu drogowego. Mimo, że dotacje przekazywane z budżetu państwa PKP Polskim Liniom Kolejowym sukcesywnie wzrastają to są one zbyt małe. Dodatkowo co rok się zmieniają.

W opinii Zbigniewa Szafrańskiego, byłego prezesa PKP PLK kontrakt wieloletni pozwoliłby na ustabilizowanie tej sytuacji w dłuższym okresie czasu. Zdecydowanie ułatwiłoby to też przeprowadzenie optymalizacji sieci kolejowej, o której głośno w ostatnim czasie.

- W wieloletnim kontrakcie mielibyśmy zawarty wykaz wszystkich linii w zarządzie PKP PLK i koszt utrzymania każdej z nich. Poprzez odniesienie się do przychodów łatwiej byłoby wskazać, które linie są rentowne, a które nie - mówi Szafrański.