PLK odpowiadają na uwagi NIK ws. inwestycji

PLK odpowiadają na uwagi NIK ws. inwestycji

09 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Odnosząc się do raportu Najwyższej Izba Kontroli ws. inwestycji, PKP PLK zwracają uwagę, że od 2012 roku nastąpił wzrost nadzoru nad inwestycjami prowadzonymi przez spółkę, a przygotowanie dokumentacji projektowej i wykorzystanie unijnego dofinansowania uległo znacznej poprawie.

PLK odpowiadają na uwagi NIK ws. inwestycji
Fot. Dominik Skudlarski

Wśród szeregu zmian organizacyjnych, które od roku wprowadza zarządca infrastruktury, można wymienić:

  • usprawnienie procesu przygotowania dokumentacji projektowej;
  • ściślejszy nadzór nad wykonawcami i egzekwowanie kar umownych;
  • zmiana kryteriów przetargów i odchodzenie od kryterium najniższej ceny;
  • poprawa wykorzystania środków na finansowanie inwestycji;
  • szkolenia i podniesienie kwalifikacji pracowników pionu inwestycji, określenie potrzeb szkoleniowych i ich realizacja w 5 grupach: zamówienia publiczne, ochrona środowiska, FIDIC i roboty budowlane, zagadnienia inwestycyjne i zarządzanie personelem, geodezja w projektach inwestycyjnych i wykorzystanie narzędzi informatycznych;
  • podniesienie kwalifikacji członków zespołów oceniających projekty inwestycyjne – podwyższenie kompetencji i nabór nowych członków;
  • zmiana koncepcji zarządzania inwestycjami poprzez neutralizacje ryzyk wewnętrznych i zewnętrznych w procesie inwestycyjnym.

- Obok zmian organizacyjnych wewnątrz spółki, staramy się również budować relacje z wykonawcami oraz wspólnie wypracować nowe rozwiązania i zasady funkcjonowania rynku – mówi Aleksander Wołowiec członek zarządu dyrektor ds. inwestycji. - Od grudnia 2012 r. prężnie działa Forum Inwestycyjne, w ramach którego powołano zespoły robocze opracowujące nowe regulacje, m.in. dotyczące dokumentacji przetargowej, obowiązków inżyniera nadzoru, czy przygotowania projektów – dodaje.

Raport NIK został opracowany za okres 2010 - I połowa 2012 roku. Dokumenty Izby wskazują na szereg przyczyn opóźnień realizacji inwestycji, wśród których wiele odnosi się do czynników zewnętrznych takich jak:

  • ograniczony potencjał biur projektowych,
  • przedłużanie procedur przetargowych przez oferentów,
  • unieważnienie i konieczność powtarzania przetargów, czy też roboty dodatkowe wynikające z błędnych projektów,
  • przedłużające się procedury administracyjne (również z przyczyn po stronie PLK),
  • od 2012 roku nową przyczyną są niewystarczające moce przerobowe wykonawców.

Najwyższa Izba Kontroli wskazuje również na prawidłową działalność PKP PLK S.A. w kontrolowanym okresie wymieniając między innymi:

  • wzrost liczby ogłaszanych postępowań przetargowych (236 w 2010 r. i 360 w 2011),
  • wzrost liczby postępowań zakończonych udzieleniem zamówienia z 160 w 2010 roku do 196 w 2011,
  • rzetelne dokonywanie odbiorów końcowych inwestycji,
  • uwzględnianie na etapie projektowania ułatwień dla osób niepełnosprawnych,
  • rzetelne monitorowanie przebiegu realizacji projektów inwestycyjno – modernizacyjnych,
  • rzetelnej realizacji zadań przez Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego.

Podczas przygotowywania przetargów oprócz kryterium ceny spółka wprowadziła także inne wymogi w opisach przedmiotu zamówienia, jak premiowanie użytej technologii, długość okresu gwarancyjnego, czy czas trwania zamknięć torowych.

Dokładnie określono potrzeby szkoleniowe wszystkich pracowników biorących udział w procesie inwestycyjnym. Z Prawa Zamówień Publicznych już zostało przeszkolonych 217 pracowników Centrum Realizacji Inwestycji. Do końca 2013 roku zostanie przeszkolonych kolejnych 105 osób.

W sumie z ochrony środowiska w projektach inwestycyjnych, z procedur FIDIC, czy zagadnień geodezji w projektach kolejowych już zostało przeszkolonych 75 osób, a do końca roku liczba ta zwiększy się o kolejne 2300 osób.

Nakłady finansowe na inwestycje w linie kolejowego wzrosły z 2 606 mln zł w 2010 roku do 3 613 mln zł w roku 2011. Wieloletni Plan Inwestycji Kolejowych przewiduje, że w roku 2013 PKP PLK wydadzą na inwestycje 6 698 mln zł. Także dzięki wprowadzanym przez PKP PLK zmianom organizacyjnym udało się znacznie przyspieszyć wykorzystanie środków przyznanych na kolej przez Komisję Europejską, których obecny poziom sięga 60 proc.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Zubrzycki ochroni linię i siedzibę WKD Zubrzycki ochroni linię i siedzibę WKD
Następny artykuł Śmigielski: utrzymanie się na rynku wymaga nowości Śmigielski: utrzymanie się na rynku wymaga nowości