Transport miejski Dwa jubileusze Tramwajów Warszawskich

Dwa jubileusze Tramwajów Warszawskich

18 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dziś Tramwaje Warszawskie obchodziły dwa jubileusze: 105 lat Warszawskiego Tramwaju Elektrycznego oraz 50 lat Zakładu Eksploatacji Tramwajów R4 "Żoliborz".

Dwa jubileusze Tramwajów Warszawskich
Fot. Michał Wójcicki

Z okazji obu jubileuszy spółka zorganizowała dzień otwarty zajezdni Żoliborz. Można było obejrzeć zabytkowy, jak i nowoczesny tabor oraz pojazdy specjalne, takie jak tokarka podtorowa. Odwiedzający mieli także możliwość obejrzenia spodu tramwaju ustawionego nad "kanałem" w hali serwisowej. Ponadto organizatorzy przygotowali szereg gier i konkursów.

105 lat Warszawskiego Tramwaju Elektrycznego

26 marca 1908 roku o godz. 9.35 na ulice Warszawy wyjechał pierwszy tramwaj elektryczny, budząc podziw i zachwyt mieszkańców. Tramwaj linii 3 (numer boczny 61) przejechał trasą z pl. Krasińskich przez ul. Miodową, Krakowskie Przedmieście, Królewską, Marszałkowską aż do pl. Unii Lubelskiej. Przejazd trwał ok. 25 minut.

W latach 1908 – 1939 Tramwaje Warszawskie cieszyły się sławą jednego z najlepszych przedsiębiorstw komunikacyjnych w Europie, a ich pracownicy stanowili warszawską elitę. Okres świetności przerwał niestety wybuch II wojny światowej.

Czasy II wojny światowej i okupacji to najgorszy okres w historii warszawskich tramwajów. Dlatego tuż po wyzwoleniu Warszawy przystąpiono do odbudowy torów, sieci trakcyjnej, zajezdni oraz remontu taboru. Już w czerwcu 1945 po warszawskiej Pradze zaczął kursować tramwaj linii 1.

W latach 50 i 60 - tych odbudowano i utworzono szereg nowych tras tramwajowych, mających za zadanie obsłużyć nowe osiedla mieszkaniowe oraz przemysłowe rejony miasta. Od 1975 roku rozpoczęły się dostawy tramwajów typu 105 N produkcji Konstal Chorzów, które, jako wagony pochodne, były dostarczane do 1997 r.

29 maja 2009 r. Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na dostawę 186 niskopodłogowych tramwajów. Zakup ten pozwolił na wymianę ponad 40 proc. starego taboru.

Dzisiaj Spółka Tramwaje Warszawskie to największe w Polsce przedsiębiorstwo tramwajowej komunikacji miejskiej. To także ponad 145 lat realizowania stałych tramwajowych przewozów pasażerskich w stolicy, wliczając w to okres kursowania tramwajów konnych.

50 lat Zakładu Eksploatacji Tramwajów R4 Żoliborz

Zakład Eksploatacji Tramwajów R-4 Żoliborz im. Stefana Ostrowskiego, a potocznie Zajezdnia Tramwajowa „Żoliborz”, jest położony przy ul. Zgrupowania AK "Kampinos". Według założeń z 1955 roku Zakład miał obsługiwać nie tylko tramwaje, ale także metro, jednak niedługo potem zrezygnowano z planów budowy kolejki podziemnej. W 1958 roku rozpoczęła się budowa zakładu, tzw. Stacji Obsługi Tramwajów, której początkowo nadano nazwę "Północ", a z upływem czasu zmieniła się ona na „Żoliborz”.

30 czerwca 1963 r.  tramwaje, które wyjechały ze starej zajezdni przy Słowackiego, po zakończeniu kursowania już do niej nie wróciły, lecz zjechały do nowej zajezdni R4 Żoliborz. W tym samym roku dostarczono do tego zakładu nowe, wyprodukowane w Konstalu tramwaje typu 13N, które służyły mieszkańcom Warszawy przez ponad 50 lat (ostatni tramwaj typu 13N jeździł po Warszawie w sylwestrową noc 31 grudnia 2012 roku / 1 stycznia 2013).

Zajezdnia była wielokrotnie rozbudowywana. Obecnie może pomieścić aż 250 wagonów.

Zobacz galerię zdjęć z Dnia otwartego ZET "Żoliborz"