Śląskie: finisz prac na Węglówce

Śląskie: finisz prac na Węglówce

15 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wymiana torów, sieci trakcyjnej, przebudowa obiektów inżynieryjnych oraz oświetlenia – to podstawowe założenia rewitalizacji linii kolejowej na odcinkach Bytom – Tarnowskie Góry i Kalety – Strzebiń. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pojadą tą linią szybciej, PLK podniesie także poziom bezpieczeństwa.

Śląskie: finisz prac na Węglówce
Fot. PKP PLK

Rewitalizacja tego odcinka linii nr 131 pozwoli uzyskać prędkość 120 km/h i przywrócić parametry techniczne infrastruktury. Czas przejazdu z Bytomia do Strzebinia przez Tarnowskie Góry skróci się o około 20 minut. W ramach kontraktu już wymieniono tory i rozjazdy oraz przebudowano sieć trakcyjną na odcinku Kalety – Strzebiń. Obiektom inżynieryjnym przywrócono docelowy stan, a przebudowa nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększyła poziom bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach. Wykonano już 75% prac. Ich zakończenie jest planowane w listopadzie. Koszt rewitalizacji przekracza 50 mln zł netto. Zadanie jest finansowane ze środków budżetowych.

Linia nr 131 tzw. Węglówka ma kluczowe znaczenie dla transportu towarów (głównie węgla) z Górnego Śląska, Częstochowskiego Okręgu Przemysłowego oraz Rybnickiego Okręgu Węglowego do portów w Gdańsku i Gdyni. Na odcinkach objętych rewitalizacją, dwutorowa linia Chorzów Batory - Tczew, jest linią magistralną o znaczeniu państwowym, należącą do międzynarodowych linii transportu kombinowanego AGTC, korytarz CE-65. W bieżącym roku linia ta kończy 80 lat. Budowa trasy łączącej Górny Śląsk, Zagłębie Dąbrowskie z wybrzeżem była jedną z największych inwestycji okresu międzywojennego.