Przyszłość PR? Podział albo nacjonalizacja

Przyszłość PR? Podział albo nacjonalizacja

13 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

13 lutego 2014 r. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie z przedstawicielami samorządów województw, związków zawodowych, spółki Przewozy Regionalne oraz Agencji Rozwoju Przemysłu na temat przyszłości przewozów regionalnych. Spotkanie było realizacją postanowień zeszłotygodniowego spotkania wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej ze stroną społeczną.

Przyszłość PR? Podział albo nacjonalizacja
Fot. Mikołaj Manowski

W  rozmowach uczestniczyli: Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju, Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, przedstawiciele związków zawodowych działających w Przewozach Regionalnych, przedstawiciele kierownictwa i właścicieli spółki, a także eksperci z Departamentu Transportu Kolejowego, Agencji Rozwoju Przemysłu oraz samorządów.

Jak podkreślił obecny na spotkaniu wiceminister Zbigniew Klepacki, przewozy regionalne wymagają działań i współpracy wielu podmiotów, dlatego w opracowaniu programu naprawczego muszą uczestniczyć nie tylko właściciele spółki, ale też eksperci kolejowi, finansowi oraz  strona społeczna. Konieczny jest również udział Agencji Rozwoju Przemysłu, która posiada know-how związane z restrukturyzacją przedsiębiorstw. Celem podejmowanych działań jest stabilizacja sytuacji i rozpoczęcie świadczenia przez spółkę usług zgodnych z oczekiwaniami pasażerów.

Podczas spotkania zaprezentowana została analiza dwóch wariantów dalszego rozwoju przewozów regionalnych przygotowana przez stronę społeczną i samorządową. Będą one stanowić punkt wyjścia dla opracowania dalszych kierunków rozwoju przewozów pasażerskich na poziomie regionalnym.

Wariant pierwszy – przedstawiony przez związki zawodowe w 2012 r. – przewiduje oddłużenie Przewozów Regionalnych w oparciu o środki publiczne oraz nacjonalizację PR (czyli powrót do modelu sprzed grudnia 2008 r.).

Wariant drugi – przygotowany przez samorządy – zakłada regionalizację, czyli powołanie przez samorządy województw PR spółek regionalnych i wniesienie do nich aportu w postaci składników majątku PR i zasobów kadrowych. Proces ten byłby połączony z oddłużeniem  PR w oparciu o środki publiczne.

Wiceminister Zbigniew Klepacki potwierdził, deklarację rządu wyasygnowania odpowiednich środków finansowych na oddłużenie spółki Przewozy Regionalne, pod warunkiem przedstawienia planu naprawczego dającego gwarancje trwałej rentowności systemu przewozów regionalnych w Polsce. Problem przewozów regionalnych wpływa na komfort pasażerów i kondycję całego rynku kolejowego w Polsce. Jak powiedział wiceminister Klepacki, nadszedł czas by władze spółki, jej właściciele i strona społeczna działająca w spółce przedstawili wizję dalszego działania Przewozów Regionalnych.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Ryszard Petru przewodniczącym RN PKP S.A. Ryszard Petru przewodniczącym RN PKP S.A.
Następny artykuł Zmiany w kursowaniu pociągów lotniskowych KM Zmiany w kursowaniu pociągów lotniskowych KM