Rekordy prędkości na torach [część 3]

Rekordy prędkości na torach [część 3]

20 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pierwszy pociąg zdolny do osiągania prędkości rzędu 200 km/h zbudowano we Włoszech jeszcze przed II Wojną Światową.

Rekordy prędkości na torach [część 3]
Fot. Mikhail (Vokabre) Shcherbakov, wikimedia

Wtedy padł też pierwszy rekord prędkości na ziemi włoskiej. W dniu 20 lipca 1939 r. jednostka elektryczna ETR200 zasilana prądem stałym 3 kV na fragmencie linii kolejowej z Florencji do Mediolanu rozpędziła się do 203 km/h.

W 1970 r. Włosi rozpoczęli budowę pierwszej linii KDP, łączącej Rzym z Florencją. Budowa „Direttissimy” trwała ponad 20 lat, jej kolejne odcinki oddawano etapami, a całość gotowa była w 1992 r.

Włosi nie zdecydowali się na zastosowanie prądu zmiennego 15 lub 25 kV, który jest standardem na liniach dużych prędkości. „Direttissima” zasilana jest prądem stałym 3 kV, przez co maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosiła i wynosi 250 km/h. To górna granica możliwości przy tego typu napięciu.

Na „Direttissimie” w 1988 r. ustanowiono światowy rekord prędkości dla pociągu zasilanego prądem stałym 3 kV. Jednostka serii ETR500 pojechała 319 km/h. Wiek XXI przyniósł ekspansję w budowie kolejnych linii dużych prędkości w Italii. Wszystkie nowe trasy budowano już w standardzie 300 km/h z zastosowaniem napięcia 25 kV. Na jednej z nowych linii KDP w 2009 r. padł włoski rekord prędkości – w dniu 3 lutego 2009 r. specjalnie „podrasowany” pociąg generacji ETR500 między Florencją a Bolonią osiągnął szybkość 362 km/h.

Czytaj też:

Rekordy prędkości na torach - Niemcy

Rekordy prędkości na torach - Francja