Rail Baltica i E59 z pieniędzmi CEF w tym roku?

Rail Baltica i E59 z pieniędzmi CEF w tym roku?

12 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prace na linii Wrocław – Poznań oraz na trasie Sadowne - Białystok, to dwa z projektów, które mają szansę na finansowanie w 2014 roku w ramach nowego mechanizmu unijnego Connecting Europe Facility. Łączna wartość pięciu projektów zaplanowanych na ten rok wynosi 8 mld zł.

Rail Baltica i E59 z pieniędzmi CEF w tym roku?
Fot. Adam Brzozowski

Trwają prace nad Krajowym Programem Kolejowym, który będzie zawierał wszystkie projekty kolejowe do realizacji do 2022 roku. Projekt KPK ma szansę na przyjęcie najszybciej pod koniec tego, albo na początku przyszłego roku. Tymczasem najprawdopodobniej na jesień zostanie wyznaczony konkurs w ramach nowego mechanizmu unijnego Connecting Europe Facility (pol. Łącząc Europę). Znacząca część środków dla sektora infrastruktury kolejowej w perspektywie budżetowej 2014-2020 będzie dostępna właśnie w ramach CEF.

Dlatego też Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało dokument WPIK-CEF2014, który stanowi uzupełnienie „Wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015”, przyjętego przez Radę Ministrów w listopadzie 2013 roku.

Dziś w Warszawie odbyło się spotkanie konsultacyjne dotyczące Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych dla inwestycji zgłaszanych w konkursie CEF w 2014 roku.

Jak funkcjonuje CEF?

Każdego roku będzie odbywał się jeden nabór projektów do CEF. W trzech pierwszych konkursach, a więc na lata 2014, 2015 i 2016 – funkcjonować będą tzw. koperty krajowe. Oznacza to, że projekty nie będą konkurować z inwestycjami z innych krajów. Od 2017 roku koperty krajowe zostaną zniesione i projekty z Polski będą rywalizowały z projektami ze wszystkich państw członkowskich UE, do których adresowany jest CEF.

Pięć konkursowych projektów

Program obejmuje pięć projektów, które zostaną zgłoszone przez realizatora i wykonawcę programu – PKP PLK w 2014 roku w pierwszym konkursie CEF. Przedsięwzięcia do konkursu w 2014 roku:

  • Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń,
  • Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz,
  • Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447),
  • Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska),
  • Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Sadowne – Białystok wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne

– Są to projekty, które z jednej strony wypełniają wymogi wynikające z rozporządzenia dotyczącego CEF, a z drugiej strony mają wystarczającą dojrzałość, aby mogły być odpowiedzialnie zgłoszone przez nasze państwo w ramach tegorocznego konkursu do CEF – powiedział Jakub Kapturzak, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Kolejowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Łączna wartość projektów to około 8 mld zł. Środki te będą pochodziły z:

  • Funduszu CEF (środki UE) – 5,6 mld zł
  • budżetu państwa – 1,5 mld zł
  • kredytu EBI – 0,9 mld zł

Prace nad KPK

WPIK-CEF2014 będzie funkcjonował do czasu przyjęcia Krajowego Programu Kolejowego, które planowane jest na IV kw. 2014 roku. Wówczas WPIK-CEF2014 zostanie uchylony, a objęte nim projekty zostaną włączone do KPK.

Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju przypomniał także, że równolegle trwają uzgodnienia dotyczące Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020. Dokument ten w zakresie części kolejowej obejmuje projekty planowane do realizacji w ramach CEF, w ramach funduszu spójności w aktualnej perspektywie unijnej oraz projekty planowane w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

KPK poza tymi projektami obejmie także projekty realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych oraz projekty czysto krajowe, tzw. „budżetowe” a także ewentualne projekty, które są realizowane w tej perspektywie finansowej.