Mistrzostwa kolejarzy w narciarstwie alpejskim

Mistrzostwa kolejarzy w narciarstwie alpejskim

30 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Choć o zimie zdążyliśmy w tym roku już dawno zapomnieć, tradycji stało się zadość i kolejarze-narciarze stanęli w szranki w narciarstwie alpejskim. Jak widać przy odrobinie chęci nawet śnieg się znajdzie!

Mistrzostwa kolejarzy w narciarstwie alpejskim
Fot. Lech Sipko

Mistrzostwa Polski Kolejarzy w Narciarstwie Alpejskim rozegrano w dniach 7-9 marca br. w Zwardoniu na Małym Rachowcu. Na wybór miejsca miał wpływ przede wszystkim odpowiedni mikroklimat tej części Beskidu Żywieckiego. Mały Rachowiec  to stok północny, dlatego pokrywa śnieżna utrzymuje się tu aż do kwietnia, nawet gdy gdzie indziej nie ma jej w ogóle.

Co więcej, znajduje się tu nowy ośrodek narciarski z nowoczesną kolejką krzesełkową o długości  prawie 900 m. Narciarzy wywożą do góry 4-osobowe kanapy. Górna stacja jest położona na wysokości 839 m, dolna na 680 m. Wzdłuż kolejki biegną dwie trasy zjazdowe.
Przy dolnej stacji  zawodnicy mogli się ogrzać, odpocząć i posilić w przytulnej  karczmie z miłą obsługą.      

Coś z niczego

Budowniczy trasy Józef Polak ze stacji narciarskiej w Zwardoniu wykonał świetną robotę – stworzył coś z niczego. Trasę długości 480 m najpierw odpowiednio zaśnieżył, potem utwardził ratrakiem (ośrodek posiada bardzo dobry austriacki system zaśnieżania stoku – 9 potężnych armatek i 2 ratraki), a na koniec odpowiednio zabezpieczył.

W zawodach wzięło udział 53 zawodników spod skrzydlatego koła, rywalizujących o miano najlepszego alpejczyka mistrzostw. Amatorzy slalomu przybyli tu m.in. ze Szczecina, Zielonej Góry i z Siedlec. 

Trasę należy zaliczyć do średnio trudnych – początek raczej bardzo płaski, kilka bramek na stromym odcinku i zupełnie płaska sekcja końcowa. Na stoku stanęło 19 bramek, a różnica wysokości wyniosła 162 m.

Straty nie odrobił

Przy pięknej, słonecznej, bezwietrznej pogodzie, przy temperaturze + 5 stopni, slalom – z okazji Dnia Kobiet – rozpoczęły panie. Każda otrzymała na dobry start tabliczkę czekolady, by nie zabrakło energii w walce o najwyższe laury.

Każdy zawodnik(czka) zaliczał(a) dwa przejazdy liczone do ogólnej klasyfikacji.

Wśród kobiet (K1) z najlepszym czasem na mecie zameldowała się Joanna Guberniak  (42.90 – 42.56) i jako pierwsza zawodniczka sięgnęła po złoty medal. Jej koleżanka z drużyny – Patrycja Szmajduch – kończyła rywalizację na drugim miejscu ze stratą ponad 12 sekund!

W kategorii M1 (najmłodsi mężczyźni) oba przejazdy pewnie wygrał Paweł Wójcik z bardzo dobrym czasem 1.15.41 (I przejazd – 37.88, II 37.53). Tuż za nim uplasował się Łukasz Małocha, który pojechał asekuracyjnie w pierwszym przejeździe i stracił ponad dwie sekundy do Wójcika. Drugi przejazd miał rewelacyjny (36.64), ale straty już nie odrobił.

Nota bene zawodnicy wiedząc, że rywalizacja zakończy się po dwóch przejazdach – w drugim podejściu jechali "na maksa", dlatego niemal wszyscy mieli lepsze czasy w drugim przejeździe.

O trzy sekundy

W kategorii M3 Kazimierz Holisz wygrał z wielką przewagą, uzyskując najlepszy czas zawodów:  1.13.03 (37.22 – 35.81). W najstarszej kategorii (M4) Marek  Błeszyński, trzykrotny mistrz Polski, zaliczył równe i bezbłędne oba przejazdy. Tym samym uzyskał zdecydowanie najlepszy czas wśród seniorów. Drugi faworyt do złota – Zbigniew Kula – pomimo bezbłędnej, płynnej jazdy pomiędzy bramkami stracił do mistrza prawie trzy sekundy i musiał pożegnać się nadziejami na złoty krążek.

Poziom zawodów, jak wskazują uzyskane wyniki, był bardzo wysoki. Sędzią głównym  zawodów był  Marian Kurowski.              

                             

Poza konkursem

Zawodników  zakwaterowano w Ośrodku Wypoczynkowym "Azalia" w Węgierskiej Górce, położonym w pobliżu rzeki Soły. Wieczorem na uroczystej kolacji rozdano nagrody rzeczowe, medale i dyplomy –nagrodzono najlepsze "szóstki" w każdej kategorii. 

Poza konkursem nagrodzono  trzy pierwsze miejsca w kategorii "Rodzinnej":
I miejsce dla Jana Szmajducha i syna Łukasza,
II miejsce dla Jacka Wójcika z synem Pawłem,
III miejsce dla Andrzeja Szmajducha  z córką Patrycją.

Wyniki I i II przejazdu

Mężczyźni:
(M 1 – do lat 30):
1. Paweł Wójcik (IZ Rzeszów) – 1.15.41 (37.88 i 37.53);
2. Łukasz Małocha (CT Katowice) – 1.16.63 (39.99 – 36.64);
3. Mateusz Zdrach (PKP Cargo Service) – 1.35.29 (47.99 – 47.30);
4. Daniel Palarz (PKP Cargo Service), 5. Ernest Majer (IZ Szczecin), 6. Marcin Bazewicz (CT Szczecin).
M2 (31 – 40 lat): 
1. Łukasz Wapiennik (Cargo Service) – 1.17.02 (39.50 – 37.52);
2. Tomasz Baster (IZ Kraków) – 1.25.05  (42.81 – 42.24);
3. Tomasz Czarnowski (IZ Szczecin) – 1.32.35 (47.19 – 45.16);
4. Piotr Kwiatkowski  (CT Katowice).
M3 (41 – 50 lat): 
1. Kazimierz Holisz (CT Katowice) – 1.13.03 (37.22 – 35.81);
2. Maciej Kowalik (IZ Rzeszów) – 1.15.49 (38.87 – 36.62);
3. Janusz Domoń (PKP Intercity) – 1.16.09 (38.38 – 37.71);
4. Andrzej Szmajduch (Cargo Service), 5. Łukasz Kaźmierczak (IZ Szczecin), 6. Robert  Piszczur (PKP Intercity).  
M4 (ponad 50 lat):
1. Marek Błeszyński (PKP Intercity) – 1.17.42 (38.69 – 38.73);
2. Zbigniew Kula (IZ Kraków) – 1.21.30  (41.04 – 40.26);
3. Wojciech  Warso (CT Katowice) – 1.21.83 (41.14 – 40.69);
4. Tomasz Gawryś (PKP Intercity), 5. Witold Kozak (CT Katowice); 6. Sławomir Szar (CT Katowice).

Kobiety:
K1 (do 30 lat):
1. Joanna Guberniak (Cargo Service) – 1.25.46 (42.90 – 42.56);
2. Patrycja Szmajduch  (Cargo Service) – 1.38.35 (49.66 – 48.69);
3. Karolina Szar  (CT Katowice) – 1.45.13 (55.61 – 49.52).
K2 (31-40 lat): 
1. Małgorzata Kowalik (IZ Rzeszów) – 1.30.58 (45.24 – 45.34);
2. Agnieszka Kwiatkowska (CT Katowice) – 1.50.62 (65.41 – 54.21).
K3 (powyżej 41 lat):
1. Magdalena Ślęzak (CT Katowice) – 1.37.15 (49.13 – 48.02);
2. Małgorzata Szar (CT Katowice) – 1.47.59 (56.49 – 51.10);
3. Beata Szmajduch (Cargo Serwice) – 1.56.29 (1.03.28 – 28.53); 
4. Beata Czekała (IZ Szczecin), 5. Małgorzata Holisz  (CT Katowice).

Klasyfikacja drużyn:
1. CT Katowice – 488 pkt. (kobiety – 157 pkt. + mężczyźni  – 331 pkt.),
2. Cargo Service – 211 pkt. (93 + 118),
3. IC Kraków – 182 pkt. (bez kobiet),
4. IZ Rzeszów – 119 pkt. (35 + 84),
5. IZ Kraków – 106 pkt.
6. IZ Szczecin  – 103 pkt.  (27 + 76),
dalsze miejsca : 7.CT Szczecin – 39 pkt., 8. IZ Siedlce – 31 pkt., 9. MIC Szczecin – 26 pkt., 10. IZ Zielona Góra – 19 pkt.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pociąg do sztuki Pociąg do sztuki
Następny artykuł Koniec współpracy IRiPK z województwem lubelskim Koniec współpracy IRiPK z województwem lubelskim