PKP Energetyka: zakończono 70 proc. programu MUZ-a

PKP Energetyka: zakończono 70 proc. programu MUZ-a

19 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Łącznie zakończono już niemal 70 proc. całego programu Modernizacji Układów Zasilania (MUZ-a), czyli przygotowania układu zasilania na potrzeby pociągów poruszających się z większą prędkością.

PKP Energetyka: zakończono 70 proc. programu MUZ-a
Fot. Paweł Cisowski

Modernizacja Układów Zasilania sieci trakcyjnej to największy, od 2001 r., projekt inwestycyjny realizowany przez spółkę PKP Energetyka. Program obejmuje budowę 28 nowych oraz modernizację 66 istniejących podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych (łącznie 94 obiekty).

Prace realizowane są na trasach kolejowych: Warszawa-Gdynia, Warszawa-Skierniewice, Kozłów-Koniecpol, Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie, Katowice-Kraków-Rzeszów, Wrocław-Poznań. Nakłady inwestycyjne związane z przedsięwzięciem wyniosą ok. 1 mld zł.

Potrzeba modernizacji układów zasilania sieci trakcyjnej wynika m.in. z przystosowania linii do zwiększonej prędkości pociągów (160-220 km/h), konieczności zwiększenia przepustowości linii oraz wprowadzenia pojazdów trakcyjnych o większych mocach (rzędu 6 MW).

- Z 94 obiektów 66 zostało zakończonych (ok. 70% wszystkich prac modernizacyjnych). W 2015 roku w ramach projektu planuje się wykonać prace jeszcze przy 28 obiektach – mówi Tomasz Besztak, pełnomocnik zarządu, dyrektor ds. eksploatacji i rozwoju sieci PKP Energetyka oraz szef projektu MUZa. – To dzięki m.in. naszym pracom, wykonanym zgodnie z harmonogramem, był możliwy start pociągów Pendolino w grudniu ub. roku – dodaje Besztak.

Przedstawiciele spółki PKP Energetyka podkreślają, że przygotowanie projektów energetycznych w Polsce trwa średnio 7-8 lat, a im udaje się to realizować jedynie w 3 lata.