Regulacje Nieprawidłowości dot. modernizacji linii nr 274 Wrocław Świebodzki - Zgorzelec

Nieprawidłowości dot. modernizacji linii nr 274 Wrocław Świebodzki - Zgorzelec

31 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe przepisów w zakresie przestrzegania bezpieczeństwa ruchu kolejowego w czasie prowadzenia robót modernizacyjnych na linii nr 274 Wrocław Świebodzki- Zgorzelec, szlak Wojanów – Jelenia Góra.

Nieprawidłowości dot. modernizacji linii nr 274 Wrocław Świebodzki - Zgorzelec
Fot. Dominik Skudlarski

Naruszenie przepisów polegało m.in. na:

  • złożeniu przez wykonawcę, przed rozpoczęciem realizacji umowy, niezgodnego ze stanem faktycznym pisemnego oświadczenia w zakresie posiadania przez pracowników związanych z ruchem pociągów wymaganych kwalifikacji, szkoleń i egzaminów oraz brak zamieszczenia w protokole przekazania placu budowy odpowiedniej informacji o konieczności realizacji w/w wymogów,
  • braku przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego dla podwykonawców i posiadania dokumentacji potwierdzającej zapoznanie się z nią właściwych pracowników,
  • braku określenia przez zarządcę formy oraz rodzaju dokumentacji odbiorów technicznych torów i rozjazdów po remontach oraz składu komisji dokonującej odbiór dla poszczególnych rodzajów remontów,
  • braku nadzoru nad zatrudnionymi przez wykonawcę pracownikami (w czasie prowadzonych prac inwestycyjnych związanych z infrastrukturą kolejową) na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
  • braku określenia terenu budowy oraz zasad jego ustalania, podczas prowadzenia ruchu kolejowego w obrębie placu budowy,
  • braku prawidłowego określenia podwykonawców w regulaminie tymczasowym prowadzenia ruchu kolejowego w czasie prowadzonych prac inwestycyjnych związanych z infrastrukturą kolejową,
  • braku wskazania osób i określenia niezbędnych do spełnienia kryteriów w zakresie upoważnienia pracowników do wnioskowania o zamknięcie/otwarcie torów i rozjazdów.

Prezes UTK nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości oraz dokonanie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie. Prezes UTK wniósł również o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.