Dzięki współpracy Polskich Kolei Państwowych z władzami samorządowymi i społecznikami zabytkowa parowozownia w Pile może zyskać drugie życie. W unikatowym w skali Europy obiekcie może powstać muzeum historii kolejnictwa. Byłaby to szansa na uratowanie budynku, który obecnie znajduje się w bardzo złym stanie technicznym i wymaga pilnego remontu.
Miesiąc temu Gmina Piła, w porozumieniu z PKP S.A. oraz wrocławską Fundacją Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska zgłosiła do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Wielkopolskiego – jako zadanie priorytetowe w sektorze kultury – przedsięwzięcie o nazwie „Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile, na terenie zabytkowego Zespołu Stacji Kolejowej w Pile”. Wniosek ten został przygotowany w bardzo krótkim czasie i złożony do marszałka województwa wielkopolskiego.
– Liczymy bardzo na PKP, że będzie dalej lobbować, aby ten wniosek został zaakceptowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – mówi Piotr Głowski, prezydent Piły.
Projekt oznacza szansę na uratowanie przed zniszczeniem unikatowych w skali kraju i Europy zabytków techniki kolejowej. Może także istotnie wpłynąć na rozwój turystyki w regionie. Zgodnie z planami Gminy i Fundacji, po wyremontowaniu parowozowni, mogłoby tam powstać Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięcia byłaby Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Wrocławia.
– Bardzo nas cieszy możliwość współpracy z samorządami na rzecz dziedzictwa kulturowego kolei. Pilska parowozownia jest jedną z nielicznych w Europie parowozowni okrągłych, zachowanych w oryginalnym kształcie. Od połowy lat 90. obiekt był nieużytkowany i niszczał. Wpisanie do Kontraktu Terytorialnego Województwa Wielkopolskiego projektu stworzenia Muzeum Historii Kolejnictwa na terenie parowozowni otwiera jej możliwość na drugie życie – mówi Michał Beim, członek zarządu PKP S.A. – Muzeum wpisuje się też w strategię turystyczną subregionu pilskiego. W gminie Białośliwie na trasie wąskotorowej Wyrzyskiej Kolei Dojazdowej odbywają się weekendowe kursy pociągów turystycznych – dodaje.
Jeżeli wniosek zyska akceptację strony rządowej będzie można rozpocząć procedurę przekazania parowozowni przez PKP S.A. na rzecz Gminy Piła. Kolejnym krokiem byłoby utworzenie muzeum, co spoczywałoby w gestii Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Wrocławia.
Orientacyjny całkowity koszt inwestycji to 9 mln zł – z czego 85% miałoby zostać sfinansowane w ramach POIiŚ, a 15% w z wkładu własnego Fundacji. Projekt przewiduje ścisłą współpracę Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile z Muzeum w Jaworzynie Śląskiej.