PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały 6 ofert złożonych w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych w formule „projektuj i buduj” w ramach drugiego etapu udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na odcinku Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum tureckiego Gülermak Ağır Sanayi İnşaat i firmy Mosty Łódź, proponując 1 mld 359,5 mln zł brutto.
Oprócz wspomnianego polsko-tureckiego konsorcjum, oferty złożyli: włoskie Impresa Pizzarotti (2 mld 147,4 mln zł brutto), IDS – Bud z Warszawy (1 mld 795,8 mln zł brutto), tureckie Doğuş İnşaat ve Ticaret (2 mld 98,2 mln zł brutto), konsorcjum Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego (1 mld 590,4 mln zł brutto) oraz konsorcjum Astaldi i Torpol (1 mld 669,1 mln zł brutto).
Budżet PKP PLK na sfinansowanie zamówienia wynosi 2 mld 168,5 mln zł brutto (1 mld 763 mln zł netto).
Wszyscy wykonawcy zobowiązali się do wykonania zadania w ciągu 48 miesięcy licząc od daty rozpoczęcia, dając 72 miesiące gwarancji licząc od daty wystawienia świadectwa przejęcia robót.
Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Przy tej okazji wybudowane zostaną dwa nowe przystanki w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa).
Dzięki temu możliwy będzie ruch dalekobieżny w relacjach północ – południe i wschód – zachód. Inwestycja wpłynie też na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego.
Prace projektowe i budowlane zaplanowane są w latach 2017 – 2022.