Pesa i Newag mogą zaskarżyć decyzję KIO w sprawie przetargu na 71 EZT

Pesa i Newag mogą zaskarżyć decyzję KIO w sprawie przetargu na 71 EZT

22 grudnia 2017 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Czwartego grudnia Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołania producentów taboru z Bydgoszczy i Nowego Sącza w przetargu na dostawę 71 EZT dla Kolei Mazowieckich. Tym samym przewoźnik może zamówić pojazdy w Stadler Polska. O ile konkurenci nie złożą wkrótce skargi na decyzję KIO do Sądu Okręgowego.

Pesa i Newag mogą zaskarżyć decyzję KIO w sprawie przetargu na 71 EZT
Fot. Adam Brzozowski

Przetarg KM na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych jest jednym z największych w historii polskich kolei. Przewoźnik zdecydował o wyborze oferty Stadlera na dostawę pojazdów serii FLIRT 3, której wartość wynosi 2,21 mld zł. Pozostali dwaj ofereci czyli Pesa i Newag dwukrotnie odwoływali się do Krajowej Izby Odwoławczej, sugerując preferowanie w przetargu oferty Stadlera.

Chociaż KIO wydała ostateczną decyzję 4 grudnia, odrzucając odwołania, Koleje Mazowieckie wciąż nie podpisały ze Stadler Polska umowy na realizację zamówienia. Do zawarcia kontraktu powinno dość na początku 2018 r. O ile przegrani w przetargu rywale nie zepsują tych planów, ponieważ przysługuje im zaskarżenie wyroku KIO w Sądzie Okręgowym. Jeśli się na to zdecydują, sąd będzie miał miesiąc na rozpatrzenie skarg i podjęcie decyzji, która zaważy na ostatecznym rozstrzygnięciu postępowania przetargowego.

Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR w Pesie, informuje, że firma rozważa odwołanie się do sądu. Zgodnie z przepisami ma na to czas do 7 dni po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia z KIO, a pismo jeszcze do spółki nie wpłynęło.

Uzasadnienie decyzji KIO otrzymał już Newag. Według Łukasza Mikołajczyka, rzecznika spółki, decyzja w sprawie ewentualnej skargi na odrzucenie odwołania przez KIO powinna zapaść w ciągu kilku dni.

W przetargu na dostawę 71 EZT najtańsza była oferta Pesy i ZNTK Mińsk Mazowiecki, która opiewała na 2,17 mld zł. Stadler zaoferował cenę 2,21 mld zł brutto. Najdroższa była oferta nowosądeckiego producenta – 2,73 mld zł brutto.

Złożone przez producentów oferty były oceniane według piętnastu kryteriów. Kryterium dotyczące kosztów utrzymania stanowiło 50 proc. Stadler Polska uzyskał najwyższą notę - ponad 99 punktów. Za nim uplasowało się konsorcjum Pesy i ZNTK Mińsk Mazowiecki , uzyskując wysoki wynik - blisko 88 punktów. Trzeci w ocenie był Newag z liczbą ponad 79 punktów.

Realizacja zamówienia będzie się odbywać w trzech etapach: - do 2018 r. dostawa sześciu pięcioczłonowych EZT, - do 2019 r. dostawa 10 dwuczłonowych EZT, - w latach 2019 - 2022 zakup 55 sztuk pięcioczłonowych.

Zakupy EZT-ów będą uzależnione od możliwości pozyskania środków z POiŚ w ramach działania 5.1 i 5.2.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Zintegrowana oferta PR i ŁKA w województwie łódzkim Zintegrowana oferta PR i ŁKA w województwie łódzkim
Następny artykuł Rozmowy ministrów Polski i Białorusi o współpracy Rozmowy ministrów Polski i Białorusi o współpracy