Krakowski Kazimierz będzie mieć nowe przejście pod torami

Krakowski Kazimierz będzie mieć nowe przejście pod torami

12 lutego 2018 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

W tym tygodniu ruszyły prace budowlane związane z modernizacją wiaduktu kolejowego przecinającego ul. Miodową. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie Kraków Płaszów – Kraków Główny mieszkańcy zyskają bezpieczne przejście pod torami i więcej przestrzeni, dzięki zamianie XIX wiecznego nasypu kolejowego na nowoczesną estakadę.

Krakowski Kazimierz będzie mieć nowe przejście pod torami
Fot. Zetpe0202 Wikimedia Commons

Modernizacja zabytkowego obiektu na ul. Miodowej odbywa się w ramach inwestycji polegającej na rozbudowie linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym, a Podłężem. W jej ramach powstaną m.in. dwa dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej na odcinku do Krakowa Płaszowa, nowe przystanki oraz dwa nowe mosty na Wiśle. Pomiędzy ul. Kopernika a ul. Miodową powstaną dwie estakady, po których poruszać się będą pociągi obsługujące zarówno połączenia lokalne jak i dalekobieżne.

Wiadukt przecinający ul. Miodową znajduje się w szczególnym miejscu tej inwestycji. To tu estakada, którą pociągi będą się poruszać od stacji Kraków Główny, będzie się kończyć i przechodzić w nasyp kolejowy. Zarówno na nasypie jak i estakadzie poprowadzone zostaną cztery tory, a więc teren kolejowy zostanie znacznie poszerzony. Obiekt będzie odnowiony. Zachowa zabytkowy charakter i będzie „otoczony”  nowymi estakadami.

PLK  poprawą bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, którzy przemierzają ul. Miodową i kierują się w stronę cmentarza żydowskiego i ul. Siedleckiego. Specjalnie dla nich wybudowane zostanie dodatkowe, nowoczesne, przejście pod torami. Dzięki temu nie będą musieli już korzystać z wąskiego tunelu, który będzie obsługiwał tylko ruch samochodowy.

Budowa przejścia pod torami realizowana będzie etapami, bo konieczne jest zachowanie ruchu pociągów w trakcie prowadzenia prac. Pierwsze roboty ruszyły już w zeszłym tygodniu. Na bazie doświadczeń uzyskanych przy realizacji innych obiektów (np. Prądnicka, Kopernika), dostosowując założenia technologiczne  i organizacyjne robót do warunków miejskich, wykonawca stara się tak prowadzić roboty, by przejazd i przejście dla pieszych były otwarte jak najdłużej.

Organizacja zaplanowana jest do 19 marca. Później planowane jest czasowe, t ok. 5 miesięcy, zamknięcie wiaduktu dla ruchu samochodowego. Bezpieczne przejście dla pieszych będzie w tym czasie utrzymane. Zakończenie wszystkich prac budowlanych w rejonie ul. Miodowej planowane jest na drugą połowę 2020 roku.