Transport miejski Przetarg na tramwaj na Gocław i do Wilanowa. 20 km nowych tras

Przetarg na tramwaj na Gocław i do Wilanowa. 20 km nowych tras

05 września 2019 | Źródło: Tramwaje Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Tramwaje Warszawskie ogłosiły pierwszy przetarg związany z budową trasy tramwajowej na Gocław. Jest to jedna z najważniejszych tramwajowych inwestycji w Warszawie, dzięki której ponad 50 tysięcy mieszkańców osiedla Gocław i osiedla Międzynarodowa będzie mieć szybki i wygodny dojazd do centrum stolicy. Ogłoszono też kolejny przetarg związany z budową trasy tramwajowej do Wilanowa. Nowa trasa połączy miasteczko Wilanów ze stacją metra Pole Mokotowskie. Czas przejazdu wyniesie tylko kilkanaście minut.

Przetarg na tramwaj na Gocław i do Wilanowa. 20 km nowych tras
Fot. Tramwaje Warszawskie

Tramwaj górą!

Trasa tramwaju na Gocław pozwoli mieszkańcom tego osiedla, na którym mieszka ponad 50 tysięcy osób, dojechać do przystanku Centrum przy rondzie Dmowskiego w kilkanaście minut. Ale jeśli ktoś będzie chciał jechać np. do Metra Politechnika, to będzie mógł przesiąść się do autobusu na przecięciu nowej linii tramwajowej i alei Stanów Zjednoczonych. Zespół projektantów z Tramwajów Warszawskich założył, że przesiadka musi być po prostu wygodna. Jak będzie wyglądało to miejsce?

Aleja Stanów Zjednoczonych będzie biegła w otwartym tunelu. Wszystkie samochody i autobusy jadące po buspasach, znajdą się poniżej poziomu terenu. Nad wykopem zaplanowaliśmy budowę wiaduktu tramwajowego wraz z przystankami. Tramwaje będą zatrzymywały się dokładnie nad aleją Stanów Zjednoczonych i dzięki temu, do przystanku autobusowego będzie do przejścia tylko kilka metrów – mówi kierownik zespołu projektującego linię na Gocław, Grzegorz Madrjas.

Z wiaduktu tramwajowego na poziom alei Stanów Zjednoczonych do autobusów pasażerowie zejdą schodami lub zjadą jedną z czterech wind. Perony tramwajowe będą miały szerokość pięciu metrów. Obok torów tramwajowych znajdą się dwa chodniki i droga dla rowerów, zapewniające pieszym i rowerzystom połączenie Gocławia z Saską Kępą. Na obydwu przystankach znajdzie się także standardowe wyposażenie – wiaty chroniące przed deszczem i śniegiem i elektroniczne tablice z rozkładami jazdy.

Z Gocławia do centrum w niecałe 18 minut

Zaplanowany czas przejazdu tramwajem z Gocławia do ronda Dmowskiego to niecałe 18 minut. To zdecydowanie szybciej niż jazda autobusem, która trwa nawet 30 minut. Nowa linia tramwajowa o długości niemal 4 km pobiegnie od alei Waszyngtona wzdłuż brzegu Kanału Wystawowego. Istniejące budynki mieszkalne na Saskiej Kępie oddzielone będą od zielonego torowiska parkowym pasem drzew i krzewów o szerokości kilkudziesięciu metrów. Na osiedlu Gocław linia tramwajowa zostanie zbudowana w pasie dzielącym ul. Bora Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej. Projekt obejmuje także modernizację torów w Alei Waszyngtona między rondem Wiatraczna a rondem Waszyngtona. W ramach inwestycji zostanie zbudowanych 15 peronów tramwajowych, a 9 istniejących zostanie zmodernizowanych pod kątem obsługi osób niepełnosprawnych. Inwestycji będzie towarzyszyć kupno 18 nowych jednokierunkowych tramwajów. Jej łączna wartość wyniesie 396 mln zł, przy dofinansowaniu UE w wysokości 62 mln zł. Inwestycja jest finansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POiŚ) na lata 2014 – 2020. Oznacza to, że powinna być ukończona w 2021 roku.

Którędy tramwajem do Wilanowa?

Jest to jedna z najważniejszych inwestycji jaką prowadzą Tramwaje Warszawskie. Nowa trasa zacznie się przy stacji metra Pole Mokotowskie, następnie poprowadzona zostanie ulicą Rakowiecką do Puławskiej. Dwudziestometrową różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Dalej trasa będzie przebiegała prosto ulicą Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Trasa będzie miała dwie odnogi – pierwsza wydłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej, dla której  trwa obecnie postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy prac projektowych i robót  dla odcinka  realizowanego wspólnie przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Druga odnoga będzie zlokalizowana wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego aż do pętli autobusowej Stegny.  Główna trasa do Miasteczka Wilanów będzie zbudowana w ciągu Alei Rzeczpospolitej końcowy terminal trasy znajdzie się w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego. Dokumentacja projektowa zostanie opracowana również dla  opcjonalnego przedłużenia do  południowej obwodnicy Warszawy wraz z  rozwidleniem w ciągu wschodniej części ul. Branickiego aż do ul. Przyczółkowej.

Terminy

Wykonawca dokumentacji projektowej wyłoniony w przetargu będzie miał około 15 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych. Realizację umowy na  roboty budowlane zaplanowano lata 2021- 2023 rokiem. Budowa trasy tramwaju jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020.

Czas przejazdu

Czas przejazdu 12 km trasą tramwajową z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – około 18 minut

Nowe tramwaje

Budowie trasy tramwajowej do Wilanowa, towarzyszy zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, a także budowa zajezdni na Annopolu. Zakup pojazdów jest częścią podpisanej w czerwcu umowy, wartej 1 mld 825 mln zł netto, na dostarczenie do Warszawy nawet 213 nowych wagonów. Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te zakupione w ramach opcji – do końca 2023 roku

Tramwaj do Wilanowa dalej na Wolę

Budowa trasy w ciągu ul. Sobieskiego, Puławskiej i Rakowieckiej to część projektu budowy połączenia tramwajowego ze stacji Warszawa Zachodnia do Wilanowa. To także największy projekt tramwajowy w historii Polski. Trasa o łącznej długości około 20 km, docelowo połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Projekt trasy tramwaju jest dofinansowany z środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020. Projektem objęta jest także budowa nowej zajezdni na Annopolu oraz kupno nowych niskopodłogowych tramwajów, na które podpisana została umowa w czerwcu 2019.