Tramwaje Warszawskie ogłosiły pierwszy przetarg związany z budową trasy tramwajowej na Gocław. Jest to jedna z najważniejszych tramwajowych inwestycji w Warszawie, dzięki której ponad 50 tysięcy mieszkańców osiedla Gocław i osiedla Międzynarodowa będzie mieć szybki i wygodny dojazd do centrum stolicy. Ogłoszono też kolejny przetarg związany z budową trasy tramwajowej do Wilanowa. Nowa trasa połączy miasteczko Wilanów ze stacją metra Pole Mokotowskie. Czas przejazdu wyniesie tylko kilkanaście minut.
Tramwaj górą!
Trasa tramwaju na Gocław pozwoli mieszkańcom tego osiedla, na którym mieszka ponad 50 tysięcy osób, dojechać do przystanku Centrum przy rondzie Dmowskiego w kilkanaście minut. Ale jeśli ktoś będzie chciał jechać np. do Metra Politechnika, to będzie mógł przesiąść się do autobusu na przecięciu nowej linii tramwajowej i alei Stanów Zjednoczonych. Zespół projektantów z Tramwajów Warszawskich założył, że przesiadka musi być po prostu wygodna. Jak będzie wyglądało to miejsce?
Aleja Stanów Zjednoczonych będzie biegła w otwartym tunelu. Wszystkie samochody i autobusy jadące po buspasach, znajdą się poniżej poziomu terenu. Nad wykopem zaplanowaliśmy budowę wiaduktu tramwajowego wraz z przystankami. Tramwaje będą zatrzymywały się dokładnie nad aleją Stanów Zjednoczonych i dzięki temu, do przystanku autobusowego będzie do przejścia tylko kilka metrów – mówi kierownik zespołu projektującego linię na Gocław, Grzegorz Madrjas.
Z wiaduktu tramwajowego na poziom alei Stanów Zjednoczonych do autobusów pasażerowie zejdą schodami lub zjadą jedną z czterech wind. Perony tramwajowe będą miały szerokość pięciu metrów. Obok torów tramwajowych znajdą się dwa chodniki i droga dla rowerów, zapewniające pieszym i rowerzystom połączenie Gocławia z Saską Kępą. Na obydwu przystankach znajdzie się także standardowe wyposażenie – wiaty chroniące przed deszczem i śniegiem i elektroniczne tablice z rozkładami jazdy.
Z Gocławia do centrum w niecałe 18 minut
Zaplanowany czas przejazdu tramwajem z Gocławia do ronda Dmowskiego to niecałe 18 minut. To zdecydowanie szybciej niż jazda autobusem, która trwa nawet 30 minut. Nowa linia tramwajowa o długości niemal 4 km pobiegnie od alei Waszyngtona wzdłuż brzegu Kanału Wystawowego. Istniejące budynki mieszkalne na Saskiej Kępie oddzielone będą od zielonego torowiska parkowym pasem drzew i krzewów o szerokości kilkudziesięciu metrów. Na osiedlu Gocław linia tramwajowa zostanie zbudowana w pasie dzielącym ul. Bora Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej. Projekt obejmuje także modernizację torów w Alei Waszyngtona między rondem Wiatraczna a rondem Waszyngtona. W ramach inwestycji zostanie zbudowanych 15 peronów tramwajowych, a 9 istniejących zostanie zmodernizowanych pod kątem obsługi osób niepełnosprawnych. Inwestycji będzie towarzyszyć kupno 18 nowych jednokierunkowych tramwajów. Jej łączna wartość wyniesie 396 mln zł, przy dofinansowaniu UE w wysokości 62 mln zł. Inwestycja jest finansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POiŚ) na lata 2014 – 2020. Oznacza to, że powinna być ukończona w 2021 roku.
Którędy tramwajem do Wilanowa?
Jest to jedna z najważniejszych inwestycji jaką prowadzą Tramwaje Warszawskie. Nowa trasa zacznie się przy stacji metra Pole Mokotowskie, następnie poprowadzona zostanie ulicą Rakowiecką do Puławskiej. Dwudziestometrową różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Dalej trasa będzie przebiegała prosto ulicą Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Trasa będzie miała dwie odnogi – pierwsza wydłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej, dla której trwa obecnie postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy prac projektowych i robót dla odcinka realizowanego wspólnie przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Druga odnoga będzie zlokalizowana wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego aż do pętli autobusowej Stegny. Główna trasa do Miasteczka Wilanów będzie zbudowana w ciągu Alei Rzeczpospolitej końcowy terminal trasy znajdzie się w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego. Dokumentacja projektowa zostanie opracowana również dla opcjonalnego przedłużenia do południowej obwodnicy Warszawy wraz z rozwidleniem w ciągu wschodniej części ul. Branickiego aż do ul. Przyczółkowej.
Terminy
Wykonawca dokumentacji projektowej wyłoniony w przetargu będzie miał około 15 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych. Realizację umowy na roboty budowlane zaplanowano lata 2021- 2023 rokiem. Budowa trasy tramwaju jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020.
Czas przejazdu
Czas przejazdu 12 km trasą tramwajową z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – około 18 minut
Nowe tramwaje
Budowie trasy tramwajowej do Wilanowa, towarzyszy zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, a także budowa zajezdni na Annopolu. Zakup pojazdów jest częścią podpisanej w czerwcu umowy, wartej 1 mld 825 mln zł netto, na dostarczenie do Warszawy nawet 213 nowych wagonów. Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te zakupione w ramach opcji – do końca 2023 roku
Tramwaj do Wilanowa dalej na Wolę
Budowa trasy w ciągu ul. Sobieskiego, Puławskiej i Rakowieckiej to część projektu budowy połączenia tramwajowego ze stacji Warszawa Zachodnia do Wilanowa. To także największy projekt tramwajowy w historii Polski. Trasa o łącznej długości około 20 km, docelowo połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Projekt trasy tramwaju jest dofinansowany z środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020. Projektem objęta jest także budowa nowej zajezdni na Annopolu oraz kupno nowych niskopodłogowych tramwajów, na które podpisana została umowa w czerwcu 2019.