Awaria zwrotnicy prawdopodobną przyczyną wykolejenia pociągu "Rožmberk" na południu Czech.

Awaria zwrotnicy prawdopodobną przyczyną wykolejenia pociągu "Rožmberk" na południu Czech.

20 grudnia 2020 | Źródło: Drážní inspekce
PODZIEL SIĘ

Jak poinformowała Drážní inspekce (czeska Inspekcja Kolejowa) i lokalne media, w sobotę (19.12.2020r.) około godziny 18:25, na ostatnim rozjeździe, około 300 metrów od stacji Hluboká nad Vltavou-Zámostí wykoleił się pociąg ekspresowy R655 "Rožmberk" jadący z Pilzna do Jihlavy. Z toru wypadła lokomotywa i cztery wagony. Nikt nie został ranny. Ruch pociągów został wstrzymany. W chwili wypadku pociągiem jechało 29 osób, wszyscy wysiedli bez pomocy służb ratunkowych i zostali przetransportowani autokarem na stację Hluboká nad Vltavou-Zámostí. Ruch między stacjami Hluboká nad Vltavou-Zámostí i Chotýčany został wstrzymany.

Awaria zwrotnicy prawdopodobną przyczyną wykolejenia pociągu
Fot. Drážní inspekce

Chociaż dochodzenie w sprawie ustalenia przyczyn wypadku jeszcze nie zostało zakończone, to jednak wszystko wskazuje na to, że prawdopodobną jego przyczyną była usterka techniczna toru lub zwrotnicy. Sprawdzany jest również stan techniczny pociągu.

Fot. Drážní inspekce

Zgodnie z wcześniejszymi założeniami Zarządu Infrastruktury Kolejowej i Kolei Czeskich, ruch pomiędzy stacjami Hluboká nad Vltavou - Zámostí  miał zostać zawieszony do wtorku. W niedzielę przyjechał specjalny pociąg wypadkowy, który powinien zapewnić wkolejenie całego składu. Według mniej optymistycznych założeń -  usuwanie szkód okazuje się bardziej praco i czasochłonne - przywrócenie ruchu nastąpi dopiero w środę po południu.

Fot. Drážní inspekce

Dochodzenie wyjaśniające przyczyny wypadku prowadzi Drážní inspekce (Inspekcja Kolejowa), która poinformowała, że szkody w infrastrukturze i taborze wstępnie oszacowano łącznie na 3,7 mln koron (2,5 mln uszkodzenia pociągu,1,2 mln - torów).

To jeden z ostatnich odcinków linii z Pragi do Czeskich Budziejowic, który nie został jeszcze zmodernizowany. Według planów Zarządu Infrastruktury Kolejowej w przyszłości, po przebudowie trasa będzie poprowadzona nowym torem.

W chwili obecnej na odcinku České Budějovice - Ševětín prowadzona jest zastępcza komunikacja autobusowa.