Ostatnie z zamówionych pojazdów hybrydowych przejęte do służby na zachodniopomorskich torach.

Ostatnie z zamówionych pojazdów hybrydowych przejęte do służby na zachodniopomorskich torach.

22 grudnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

16 lipca 2020r. podpisana została umowa pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego a producentem taboru kolejowego NEWAG SA na dostawę dwóch pojazdów Impuls 2 typu 36WEh z napędem hybrydowym z opcją zamówienia kolejnych dziesięciu. Szacunkowa wartość zamówienia wynosiła 240 mln zł, w tym wartość zamówienia podstawowego 40 mln zł a wartość zamówienia opcjonalnego 200 mln zł.  21 stycznia br. na stacji Szczecin Głowny oficjalnie przekazano pierwsze 2 jednostki hybrydowe. W czerwcu 2021 roku  Zarząd  Województwa zadowolony z dotychczasowej eksploatacji nowych pojazdów kosztem 100 mln zł netto zdecydował o zamówieniu jeszcze pięciu takich pojazdów. Dzisiaj (22.12.2021r.) Zachodniopomorskie przejęło ostatnie trzy z pięciu opcjonalnie zamówionych pojazdów

Fot. Jakub Sikorski

Zamawiający - Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiegojeszcze do końca marca ma jeszcze możliwość zamówienia 5 pojazdów w ramach opcji przewidzianej w umowie zakupu. Bardzo prawdopodobne jest to, że Zarząd skorzysta z tego zapisu i kosztem kolejnych 100 mln zł nabędzie kolejne 5 jednostek.

 

Ostatnie trzy z zamówionych pojazdów hybrdowych wjeżdżają w perony stacji Szczecin Główny.

Autor: Daniel Paszun / Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego      

 

Dwunapędowe zespoły trakcyjne to komfort i bezpieczeństwo podróży, a także ogromne ułatwienie w organizacji transportu kolejowego. Hybrydy będą kursować tam, gdzie nie cała trasa jest zelektryfikowana i krótszy lub dłuższy odcinek trzeba przejechać na silnikach diesla.

 

Uroczystość przekazania ostatnich trzech zamówionych pojazdów hybrydowych.
Fot.
Daniel Paszun / Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

 

Hybrydowy Impuls może pomieścić 302 osoby, w tym 150 na miejscach siedzących. Przy jego projektowaniu szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo i komfort podróży. Przedział pasażerski jest wyposażony w system gaszenia pożaru, system informacji dla podróżnych, system monitoringu GPS, a także komfortowe fotele oraz półki na bagaże. Dodatkowo pojazd ma zabudowane wieszaki na rowery oraz rampy dla niepełnosprawnych. Pojazd 36WEh osiąga prędkość 160 km/h poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym.

 

Fot. Jakub Sikorski

 

Pomorze Zachodnie jest właścicielem największej ilości Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych IMPULS. W ciągu 5 lat, tj. w okresie od 2013 do 2018 flota pojazdów województwa wzbogaciła się o 40 jednostek z rodziny Impuls (22 EZT Impuls typu 31WE oraz 18 pojazdów typu 36WE). Obecnie dysponuje także siedmioma pojazdami z napędem hybrydowym, a być może wkrótce wzbogaci się o następne 5. Tym samym region zachodniopomorski jest najbardziej rozwiniętym pod względem nowej floty pojazdów, a także pod względem dbałości o jego zintegrowanie.