W 2014 roku Azerbaijan Railways (ADY) - Koleje Azerbejdżańskie, podpisały kontrakt z Alstomem na dostawę 50 lokomotyw elektrycznych, w tym 40 lokomotyw towarowych Prima T8 AZ8A wyprodukowanych w Kazachstanie. Zakład Montażu Lokomotyw Elektrycznych (EKZ) w Astanie opuściła właśnie ostatnia z zamówionych lokomotyw.
Prima T8 produkowana przez Alstom to jedna z najpotężniejszych elektrycznych lokomotyw towarowych na świecie. Model ten to dwusekcyjna lokomotywa o nacisku 25 ton na oś, zdolna do transportu do 9000 ton i poruszania się z prędkością 120 km/h.
Lokomotywy te jeżdżą już po głównej linii towarowej Azerbejdżanu, która została specjalnie przebudowana z 3kV DC na 25kV AC.
Zakład Montażu Lokomotyw Elektrycznych (EKZ), wspólne przedsięwzięcie francuskiego Alstomu, Kolei Kazachstańkich i rosyjskiego Transmashholding, znajduje się w specjalnej strefie ekonomicznej w Astanie. Przedsiębiorstwo korzysta ze wszystkich przywilejów wolnego obszaru ekonomicznego oraz infrastruktury Parku Przemysłowego.
Alstom wszedł na kazachstański rynek kolejowy w czerwcu 2010 roku wraz ze swoim rosyjskim partnerem Transmashholding (TMH), kładąc pierwszy kamień pod budowę zakładu EKZ, w którym miały powstawać lokomotywy dla Kolei Kazachstańskich. Wspólna spółka została utworzona przez Alstom (25%), TMH (25%) i Koleje Kazachstańskiekie (50%). Alstom, EKZ, TMH i KTZ podpisały umowę na dostawę 200 lokomotyw Prima T8 "KZ8A" i 95 lokomotyw Prima M4 "KZ4AT". Zakład EKZ został uruchomiony w 2012 roku.
W lutym 2016 roku Alstom zwiększył swój udział do 50%, a następnie podpisał umowę z KTZ o nabyciu pozostałych 25% udziałów w grudniu 2017 roku, co uczyniło Alstom większościowym udziałowcem EKZ z 75% udziałów.
W październiku 2021 r. zmieniono umowę na dostawę lokomotyw i powiązane umowy serwisowe w celu zwiększenia zakresu dostawy i serwisu do 250 lokomotyw Prima T8 "KZ8A" i 119 lokomotyw Prima M4 "KZ4AT".
W maju 2014 roku Alstom otrzymał kontrakt od ADY (Koleje Azerbejdżańskie) na dostawę 40 lokomotyw Prima T8 "AZ8A", które zostały wyprodukowane w EKZ.
Według stanu na listopad 2021 roku EKZ zatrudnia ponad 850 osób i pracuje nad dostawą i utrzymaniem lokomotyw elektrycznych Prima zamówionych przez KTZ.