Stadler rozpoczął produkcję nowych wagonów dla berlińskiego metra, pierwsze testy pod koniec roku

Stadler rozpoczął produkcję nowych wagonów dla berlińskiego metra, pierwsze testy pod koniec roku

21 lutego 2022 | Źródło: https://bahnblogstelle.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

12,2 metra długości, 2,4 metra szerokości, dobre 3 metry wysokości i jaskrawo żółty kolor - tak wygląda pierwsze nadwozie wagonu nowej generacji metra, które dotarło do zakładów Stadlera w Berlinie-Pankow. Jak poinformował producent pociągów, montaż pierwszego pojazdu z nowej serii oficjalnie rozpoczął się w piątek 18 lutego br. - dokładnie 120 lat po otwarciu pierwszej niemieckiej kolejki podziemnej w Berlinie.

Stadler rozpoczął produkcję nowych wagonów dla berlińskiego metra, pierwsze testy pod koniec roku
Producent pociągów Stadler rozpoczyna montaż nowej generacji metra. Fot. Stadler

"Nasze podziemie nie tylko spogląda wstecz na długą i pełną sukcesów historię, ale także zmierza pełną parą ku przyszłości" - powiedział Rolf Erfurt, Dyrektor Operacyjny Berliner Verkehrsbetriebe (BVG).

Początkowo powstanie w sumie dwanaście wagonów testowych dla profilu małego i dużego. Pierwsze pojazdy z nowej serii metra mają być dostępne do jazd próbnych w czwartym kwartale 2022 roku. Zgodnie z logiką firmy BVG serie te noszą oznaczenia J dla dużego profilu linii od U5 do U9 oraz JK dla węższego małego profilu linii od U1 do U4.

Różne szerokości wagonów metra wynikają z rozwoju historycznego. Starsze linie berlińskiego metra (działające do 1913 r.) były budowane z węższymi profilami tuneli, dlatego muszą tędy jeździć pojazdy o maksymalnej szerokości 2,4 m. Na tej podstawie powstała litera "K" w oznaczeniu typu JK (K = Kleinprofil, metro o małym profilu). Późniejsze linie (od 1923 r.) umożliwiały już korzystanie z pojazdów o szerokości do 2,65 m. Typ oznaczony jako J jest przeznaczony do tzw. metra wielkoprofilowego.

 

Nowy pociąg berlińskiego metra. Wizualizacja: Stadler

 

"Premiera nowej serii jest zawsze czymś wyjątkowym" - wyjaśnia Jure Mikolčić, szef Stadler Niemcy. Jak informuje producent, seria JK o małym profilu będzie pierwszą serią produkcyjną. Po zainstalowaniu w pierwszym pojeździe tzw. tensometrów, które mają potwierdzić stabilność eksploatacyjną wagonu, nastąpi montaż m.in. 42 kilometrów kabli i przewodów, izolacji, podłóg, systemu informacji pasażerskiej i siedzeń.

Zawarta w marcu 2020 r. umowa ramowa o łącznej wartości do trzech miliardów euro obejmuje również dostawy części zamiennych przez okres 32 lat. Firma BVG może zamówić w firmie Stadler do 1500 wagonów nowej serii J/JK. Dla porównania: BVG posiada obecnie łącznie 1300 wagonów metra różnych serii.