Nowy zakład konserwacji pociągów akumulatorowych Stadler Rail w Rendsburgu w Niemczech.

Nowy zakład konserwacji pociągów akumulatorowych Stadler Rail w Rendsburgu w Niemczech.

15 maja 2023 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

15 maja 2023 r. w obecności ministra gospodarki, transportu, pracy, techniki i turystyki Szlezwiku-Holsztynu Clausa Ruhe Madsena, dyrektora zarządzającego Lokalnego Stowarzyszenia Transportowego Szlezwik-Holsztyn (Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein - NAH.SH) dr Arne Beck i innych zaproszonychi gości z kręgów polityki i biznesu Stadler podczas uroczystego wmurowania kamienia węgielnego swojej najnowszej lokalizacji serwisowej w Niemczech umieścił w jej fundamencie kapsułę czasu. Szwajcarski producent pociągów i dostawca usług Stadler buduje w sercu Szlezwiku-Holsztynu najnowocześniejszy obiekt serwisowy, w którym będzie prowadzona konserwacja nowej floty akumulatorowo-elektrycznych regionalnych zespołów trakcyjnych typu FLIRT Akku.

 

Nowy zakład konserwacji pociągów akumulatorowych Stadler Rail w Rendsburgu w Niemczech.
zakład utrzymania ruchu Stadler Rendsbur. Wizualizacja Stadler Rail gFot.

 

Prawie cztery lata temu Stadler wygrał przetarg NAH.SH na dostawę 55 pociągów akumulatorowych FLIRT wraz z utrzymaniem floty pojazdów przez 30 lat. Od późnego lata 2023 roku pociągi te będą wykorzystywane do obsługi około 10 milionów pociągokilometrów z napędem akumulatorowym na jedenastu liniach kolejowych.
obejmujących około 40 procent ruchu kolejowego w Szlezwiku-Holsztynie. Stadler inwestuje w zakładzie w Rendsburgu około 30 mln euro w celu utrzymania tych pojazdów i do wiosny 2024 roku stworzy optymalną infrastrukturę do utrzymania, parkowania i ładowania innowacyjnych pojazdów szynowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym, co do tej pory jest unikalne w Niemczech. W najbliższych miesiącach w nowoczesnym środowisku pracy w zakładzie powstanie do 30 nowych miejsc pracy.

Minister transportu Claus Ruhe Madsen powiedział: "Dzięki pociągom akumulatorowym udało nam się za jednym zamachem ponad dwukrotnie zwiększyć w Szlezwiku-Holsztynie liczbę tras wolnych od spalin. Centrum serwisowe w Rendsburgu jest ważnym elementem budowy neutralnej dla klimatu przyszłości pociągów akumulatorowych w naszym kraju związkowym. Dla miasta Rendsburg warsztat oznacza również, że wykwalifikowani pracownicy mogą zostać zatrzymani w przyszłościowej branży. Wspaniały rozwój zarówno dla naszych celów ochrony klimatu, jak i dla Szlezwiku-Holsztyna jako miejsca prowadzenia działalności gospodarczej."

Dr Arne Beck, dyrektor zarządzający NAH.SH: "Pociągi akumulatorowe to nie tylko prawdziwa korzyść dla ochrony klimatu, ale także dla naszych pasażerów, którzy w tym roku będą mogli jeszcze wygodniej podróżować po kraju w super nowoczesnych, znacznie cichszych, klimatyzowanych i pozbawionych barier pojazdach. Istotnym wkładem w stabilną eksploatację nowych pociągów akumulatorowych jest dostęp do dobrego utrzymania - i to w rękach producenta, czyli przez absolutnych ekspertów".

 

Wmurowanie kamienia węgielnego pod zakład utrzymania ruchu Stadler Rendsburg'
Fot. Stadler Rail

 

Nowy zakład utrzymania ruchu powstaje na terenie o łącznej powierzchni 77.000m² i obejmuje halę pojazdów z dwoma torami z kanałami do pracy przy podwoziu i stanowiskami pracy na dachu, warsztaty, skrzydło biurowo-socjalne oraz zewnętrzną czyszczalnię. Zakład został również specjalnie zaprojektowany do obsługi, ładowania i przechowywania akumulatorów, które będą zasilać pociągi akumulatorowe FLIRT. Oprócz tzw. torów transferowych, na terenie zewnętrznym zaplanowano osiem zatok do czyszczenia wnętrza pojazdów z systemami linii napowietrznych do ładowania akumulatorów. Wymontowane akumulatory muszą być również starannie przechowywane: W tym celu w nowym obiekcie utrzymania ruchu zaplanowano specjalnie zaprojektowane pojemniki diagnostyczne do monitorowania baterii pociągów. W przyszłości będą one wykorzystywane do obszernego monitorowania i oceny danych wymontowanych systemów magazynowania energii, aby następnie zdecydować, czy wymagana jest dodatkowa konserwacja.

"Jesteśmy dumni, że możemy wnieść znaczący wkład w dekarbonizację publicznego transportu kolejowego na niezelektryfikowanych liniach Szlezwiku-Holsztynu dzięki nowemu zakładowi utrzymania, który jest precyzyjnie dostosowany do szczególnych cech pociągów akumulatorowych, a także dzięki dostawie innowacyjnych pojazdów akumulatorowych FLIRT" - wyjaśnia Daniel Baer, Division Manager Service w Grupie Stadler Rail. "Łącząc nową produkcję i wieloletnie utrzymanie pojazdów szynowych  tworzymy trwałą wartość dodaną, a tym samym osiągamy optymalny okres eksploatacji pociągów na przestrzeni kilkudziesięciu lat."

Edzard Lübben, dyrektor zarządzający Stadler Rail Service Deutschland GmbH, mówi: "Mój zespół i ja chcielibyśmy podziękować wszystkim zaangażowanym stronom projektu za konstruktywną współpracę w duchu partnerstwa, która umożliwiła osiągnięcie tego ważnego kamienia milowego dla nowej lokalizacji w Rendsburgu. Droga nie była łatwa. Z powodu pandemii decyzja o podziale na strefy została opóźniona o rok, a napięta sytuacja polityczna na świecie, przy znacznym wzroście kosztów i wąskich gardłach materiałowych, postawiła przed nami dodatkowe wyzwania. Razem nadal patrzymy w przyszłość i cieszymy się na inaugurację działalności zakładu utrzymaniowego w przyszłym roku."

Pociąg FLIRT Akku to zasilana bateriami wersja serii typów FLIRT firmy Stadler. Lokalne stowarzyszenie transportowe Szlezwik-Holsztyn (NAH.SH) zamówiło 55 dwuwagonowych FLIRT Akku w lipcu 2019 r. w ramach partnerstwa innowacyjnego. Zasilane bateriami zespoły trakcyjne będą działać na trasach sieci północnej i wschodniej od późnego lata 2023 roku. Zaprojektowany dla niezelektryfikowanych lub tylko częściowo zelektryfikowanych linii, FLIRT Akku jest wszechstronny.