European Sleeper: holendersko-belgijska wizja uruchomienia nowego pociągu sypialnego w sercu Europy

European Sleeper: holendersko-belgijska wizja uruchomienia nowego pociągu sypialnego w sercu Europy

15 czerwca 2023 | Źródło: European Sleeper / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dwóch niekonwencjonalnych przedsiębiorców, jeden z Belgi drugi z Holandi, uważa że pociągi sypialne są ważne dla poprawy zrównoważonego rozwoju transportu pasażerskiego w Europie. Są przekonani, że pociąg sypialny jest wydajną i przystępną cenowo alternatywą dla wielu podróżnych. Postrzegają pociąg sypialny jako atrakcyjną i pełną przygód formę podróży. Wierzą w firmę kolejową zorganizowaną oddolnie, opartą na społeczności fanów. Kontynuowali realizację swojej wizji pomimo biurokratycznych wyzwań. Zawsze o tym marzyli. W dniach 25 i 26 maja założyciele European Sleeper, Elmer van Buuren i Chris Engelsman, uruchomili pierwsze nocne pociągi między Brukselą a Berlinem.

 

European Sleeper: holendersko-belgijska wizja uruchomienia nowego pociągu sypialnego w sercu Europy
Fot. European Sleeper

 

Holendersko-belgijski startup European Sleeper powstał w 2021 roku i działa w modelu spółdzielczym. W poprzednich dwóch rundach otrzymał 2,5 miliona euro od ponad 1700 małych i średnich inwestorów, którzy stali się współwłaścicielami operatora. Pozwoliło to na szybkie rozpoczęcie transportu bez pożyczonych środków.

Nowe połączenie sypialne między Brukselą a Berlinem ma znaczenie nie tylko dla miast na trasie. Dzięki usługom sypialnym w grę wchodzą również inne atrakcyjne opcje podróżowania pociągiem, na przykład między Londynem a Berlinem (przesiadka w Brukseli na Eurostar), Paryżem a Berlinem (przesiadka w Brukseli na Thalys), Brukselą a Warszawą (przesiadka w Berlinie na EuroCity).

 

Chris Engelsman i Elmer van Buuren, inicjatorzy powstania European Sleeper. Fot. ES

 

Źródło: European Sleeper
Rozkład jazdy pociągu European Sleeper w relacji  Bruksela-Amsterdam-Berlin. Źródło: ES

 

Pociąg relacji Bruksela-Amsterdam-Berlin kursuje obecnie trzy razy w tygodniu. Sprzedano już ponad 10 000 biletów. W 2024 r. European Sleeper planuje przedłużyć istniejącą trasę do Drezna i Pragi, a w 2025 r. uruchomić pociąg między Brukselą, Amsterdamem i Barceloną.

Dla European Sleeper wprowadzenie tej usługi jest ważnym pierwszym krokiem w budowaniu bardziej rozległej sieci pociągów sypialnych z Belgii i Holandii. W ostatnich miesiącach największym wyzwaniem okazała się dostępność wagonów sypialnych. Przewoźnik obecnie wynajmuje tabor, ale w przyszłości zamierza zbudować własną flotę wagonów pasażerskich do transportu nocnego, z jeszcze większym komfortem, nowoczesnym charakterem i większą liczbą opcji prywatności. Partnerzy do tego projektu zostali już wybrani. Ponadto operator musi rozwinąć swój system sprzedaży. European Sleeper podpisał niedawno umowę z Eurail w sprawie możliwości korzystania z biletów Eurail Pass lub Interrail Pass na podróże swoimi pociągami od 1 lipca 2023 r.

 

Przedział wagonu z kuszetkami. Fot. ES

 

Więcej informacji o European Sleeper:

European Sleeper to nowa holendersko-belgijska spółka kolejowa skupiająca się na pociągach sypialnych. Jest częścią ruchu, który sprawia, że pociągi sypialne w Europie wracają na mapę. Pociągi European Sleeper łączą kraje, miasta, ludzi i firmy. Ambicją przewoźnika jest wprowadzanie co roku nowego połączenia kolejowego. Inicjatorzy przedsięwzięcia są przekonani, że coraz więcej osób będzie porzucać samoloty, samochody czy autobusy i wsiadać do pociągów sypialnych, aby być przewożonym do nowych miejsc podczas snu.

Przedział w wagonie z miejscami do siedzenia. Fot. ES

 

European Sleeper jest organizacją spółdzielczą. Pod koniec maja 2021 r. European Sleeper zebrał 500 000 euro kapitału początkowego w ciągu trzech miesięcy sprzedając udziały ponad 350 drobnym inwestorom z różnych krajów Europy i spoza niej. W 2022 r. sprzedano udziały o niesamowitej wartości 2 000 000 euro. Stworzyło to entuzjastyczną społeczność, która jest zaangażowana w rozwój firmy.

Po sukcesie pierwszego nocnego pociągu między Brukselą, Amsterdamem i Berlinem, operator ogłosił otwarcie trzeciej rundy finansowania 21 czerwca 2023 roku. Fundusze zebrane przy udziale prywatnych inwestorów zostaną wykorzystane na utworzenie nowych tras i poprawę usług dla pasażerów. W trzeciej rundzie wyemitowane zostaną akcje o wartości 3 euro każda. Prywatni inwestorzy mogą uczestniczyć w finansowaniu poprzez zakup akcji o minimalnej wartości 250 euro.