Cyfrowa konserwacja sprawia, że pociągi szybciej wracają na tory

Cyfrowa konserwacja sprawia, że pociągi szybciej wracają na tory

31 lipca 2023 | Źródło: DB AG / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn wprowadza nowe narzędzia do cyfrowej konserwacji, sztuczna inteligencja, robotyka i automatyzacja pomagają zaradzić niedoborowi umiejętności. Większa wydajność w zakładach DB dla bardziej niezawodnej kolei dla pasażerów.

 

Cyfrowa konserwacja sprawia, że pociągi szybciej wracają na tory
Fot. DB AG

 

Technologia, która oszczędza czas. Deutsche Bahn (DB) zwiększa wykorzystanie narzędzi cyfrowych w swoich zakładach. Dzięki kamerom wspieranym przez sztuczną inteligencję, robotom mobilnym i cyfrowym systemom pomiaru zestawów kołowych, firma zapewnia bardziej wydajną konserwację i szybsze ponowne udostępnianie pociągów pasażerom. Już dziś w każdym zakładzie S-Bahn można wyeliminować do 20 godzin czasochłonnej rutynowej pracy dziennie. Odciąża to pracowników, a tym samym zwiększa możliwości ukierunkowanej konserwacji rosnących flot pojazdów. Cyfryzacja, automatyzacja, wykorzystanie sztucznej inteligencji i rekrutacja obejmująca całą grupę to także sposoby Deutsche Bahn na walkę ze zbliżającym się niedoborem wykwalifikowanych pracowników.

Zakład Munich-Steinhausen S-Bahn jest pilotażowym zakładem cyfrowej konserwacji w DB Regio. Dr Daniela Gerd tom Markotten, szefowa DB Technology and Digital, oraz Evelyn Palla, szefowa DB Regional Transport, zaprezentowały dziś trzy narzędzia cyfrowe, które zapewniają zdolności konserwacyjne nawet w czasach niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej. Sama flota S-Bahn w Monachium wzrośnie w tym roku o 16 do 289 pojazdów, będą one również konserwowane w zakładzie DB Regio w Steinhausen.

Dr Daniela Gerd tom Markotten, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii: "Punktualność zaczyna się w fabryce. Cyfryzacja konserwacji ma zatem kluczowe znaczenie dla pomyślnej realizacji transportu. Jeśli działania mogą być wykonywane szybciej i w bardziej ukierunkowany sposób, skorzystają na tym również pasażerowie. Ponieważ krótsze czasy konserwacji prowadzą do większej dostępności pojazdów".

Evelyn Palla, członek zarządu DB ds. transportu regionalnego: "Warsztaty w Monachium są pierwszymi, w których wykorzystujemy nowe narzędzia cyfrowe. Jeśli nasze inne metropolitalne S-Bahny również będą z nimi współpracować, w przyszłości będziemy w stanie szybciej serwisować około 400 pociągów S-Bahn jednego typu - to więcej pociągów niż jest ICE. Każdego dnia skorzystają na tym dwa miliony pasażerów.

Automatyczna, wszechstronna analiza za pomocą trzech narzędzi cyfrowych

Zaprezentowane dziś narzędzia cyfrowe są skuteczne w trzech obszarach: Sztuczna inteligencja analizuje zdjęcia wykonane podczas przejazdów pociągów przez kamerę pod kątem uszkodzeń i nieprawidłowości w pociągu, system laserowy mierzy wartości profilu zestawów kołowych, a robot sprawdza pociągi od spodu. Zapewnia to szczegółowy ogólny obraz stanu pojazdu i potrzeby konserwacji. Dzięki ocenom pracownicy fabryki będą w przyszłości dokładnie wiedzieć, gdzie powinni pomóc i będą mogli skupić się na niezbędnych pracach. Eliminowane są czasochłonne rutynowe zadania, takie jak kontrola dachów pociągów. Wizualna inspekcja całego pojazdu ludzkim okiem często zajmuje kilka godzin, dzięki kamerze można to zrobić w zaledwie kilka minut.

DB wprowadza narzędzia cyfrowe w pięciu kolejnych zakładach transportu regionalnego

W zakładzie Monachium-Steinhausen od 2019 r. testowane i wdrażane są nowe narzędzia dla przyszłości utrzymania ruchu. W ciągu najbliższych kilku lat DB Regio wprowadzi narzędzia cyfrowe w pięciu kolejnych zakładach, w tym na początek w zakładach S-Bahn w Hamburgu, Frankfurcie i Stuttgarcie. W ten sposób cyfryzacja jest wdrażana w sposób ukierunkowany w lokalizacjach o największej jednolitej flocie pojazdów, a tym samym może szybko przynieść największe efekty. Tylko w trzech zakładach S-Bahn w Monachium, Stuttgarcie i Frankfurcie pracownicy obsługują około 400 pojazdów jednego typu.

Lokalizacja w Steinhausen pozostanie cyfrowym pionierem, ponieważ najnowocześniejsze zakłady Regio w Niemczech zostaną wkrótce zbudowane tutaj i na zachód od Monachium. Doświadczenie z narzędziami cyfrowymi jest uwzględniane w planowaniu od samego początku. W ten sposób szybko rosnąca flota S-Bahn będzie nadal zapewniać pasażerom niezawodne usługi w przyszłości i umożliwiać zwrot ruchu w niemieckiej stolicy dojazdów do pracy.

W całych Niemczech Deutsche Bahn digitalizuje swoje utrzymanie na wielką skalę. Firma wykorzystuje obecnie łącznie 14 bramek kamerowych w dziewięciu lokalizacjach. Do końca 2025 r. uruchomionych zostanie dodatkowych dziewięć bramek kamerowych. Ponadto Deutsche Bahn korzysta obecnie z dziesięciu automatycznych systemów pomiaru zestawów kołowych. Do połowy 2024 r. w użyciu będzie łącznie 14 systemów pomiaru zestawów kołowych.