ÖBB zamawia 16 zasilanych elektrycznie pociągów akumulatorowych Cityjet, zapewniając tym samym dalszy rozwój lokalnej i regionalnej floty transportowej. Oczekuje się, że pociągi będą eksploatowane wzdłuż Kamptalbahn w Dolnej Austrii od 2028 roku. Umowa ramowa ze Stadlerem pozwala na zamówienie do 120 zasilanych bateryjnie zespołów trakcyjnych o łącznej wartości do 1,3 mld euro. Pierwsze złożone zamówienie opiewa na kwotę do 194 mln euro.
"Nowe pociągi akumulatorowe są kamieniem milowym w kierunku dekarbonizacji regionalnego transportu kolejowego. Jak sama nazwa wskazuje, pociągi mogą jeździć na zasilaniu bateryjnym na niezelektryfikowanych odcinkach linii. Oznacza to, że również na tych trasach możemy zrezygnować z pociągów spalinowych. Wyposażenie zestawów spełnia najnowocześniejsze standardy i nie pozostawia nic do życzenia - od gniazdka przy siedzeniu po automatyczną klimatyzację" - podkreśla prezes ÖBB Andreas Matthä.
"Cieszymy się, że możemy teraz wprowadzić naszą zasilaną bateryjnie wersję najlepiej sprzedającego się FLIRT firmy Stadler do Austrii. Stadler zainwestował w ekologiczne rozwiązania napędowe, aby osiągnąć cele klimatyczne. Dzięki tej nagrodzie Stadler był już w stanie sprzedać ponad 150 pojazdów z alternatywnymi napędami w siedmiu krajach, po raz kolejny potwierdzając swoją wiodącą pozycję w dziedzinie napędów oszczędzających zasoby. Cieszymy się, że możemy teraz współpracować z ÖBB, aby przyspieszyć dekarbonizację transportu kolejowego w Austrii" - mówi Christian Diewald, dyrektor zarządzający Stadler Austria GmbH.
Korzystanie z pociągów zasilanych bateryjnie pozwala zaoszczędzić do 1,7 miliona litrów oleju napędowego rocznie. Odpowiada to około 4 250 ton CO2. Dla porównania: jest to roczne zużycie CO2 przez około 600 Austriaków. Jednocześnie pasażerowie w Dolnej Austrii skorzystają na krótszych czasach podróży, między innymi dzięki szybszemu przyspieszaniu pojazdów.
W ruchu z najnowszymi funkcjami
Nowe, zasilane bateryjnie pociągi Cityjet, które są produkowane w zakładach Stadlera w Bussnang, są trzyczłonowe, mają około 63 metrów długości i mogą poruszać się z prędkością do 160 km/h. Oczekuje się, że nowe pociągi będą miały 160 miejsc siedzących. Oczekuje się, że nowe pociągi będą miały 160 miejsc siedzących, dzięki czemu zapewnią większą pojemność, co jest szczególnie potrzebne w przypadku pociągów o dużym natężeniu ruchu w godzinach szczytu.
Zadbano również o dostępność: dwa miejsca dla wózków inwalidzkich z siedzeniami dla osób towarzyszących i toaleta bez barier gwarantują przyjemną podróż osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Równe, pozbawione barier wejścia ułatwiają także wsiadanie i wysiadanie rowerzystom. Dostępnych jest teraz również więcej miejsc parkingowych, ponieważ zestawy oferują miejsce dla maksymalnie dwunastu rowerów lub do ośmiu wózków dziecięcych. Szczególnie ważne dla osób dojeżdżających do pracy: zestawy są wyposażone w WLAN, gniazdka elektryczne przy siedzeniach i składane stoliki przy siedzeniach w rzędzie. Obszary wielofunkcyjne mogą być wykorzystywane w różny sposób i umożliwiają transport dużych bagaży.
Wyposażenie pociągów zasilanych bateryjnie w skrócie
- Wejścia bez barier na tym samym poziomie
- Automatyczna klimatyzacja
- Regulowane, ergonomiczne fotele z wystarczającą ilością miejsca na nogi
- Gniazda zasilania (Schuko i USB typu C) przy siedzeniach
- Stoliki dla grup siedzących naprzeciwko siebie
- Składane stoliki z uchwytami na tablet/smartfon i podnóżkami dla siedzeń w rzędzie
- Miejsca parkingowe dla wózków dziecięcych w każdej strefie wejścia na pokład (z wyjątkiem wagonów bez barier dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej)
- Parking dla maksymalnie 12 rowerów
- 2 miejsca dla wózków inwalidzkich
- Monitory informacyjne z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej
- Wystarczająca przestrzeń do przechowywania bagażu
- 1 toaleta bez barier, w tym przewijak
- Przycisk żądania zatrzymania