Nevomo uznana za kluczową dla szybkiej poprawy europejskiej sieci transportu dalekobieżnego

Nevomo uznana za kluczową dla szybkiej poprawy europejskiej sieci transportu dalekobieżnego

14 marca 2024
PODZIEL SIĘ

W nowym raporcie "Elevating rail in Europe: technology upgrades for greener transport", globalna firma doradcza Oliver Wyman zidentyfikowała zaawansowane technologie kolejowe - takie jak pasywna lewitacja magnetyczna (maglev) - jako kluczowe dla osiągnięcia celu, jakim jest stworzenie wysokowydajnej, neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla paneuropejskiej sieci transportu dalekobieżnego.

 

Nevomo uznana za kluczową dla szybkiej poprawy europejskiej sieci transportu dalekobieżnego
Fot. Nevomo

Zaawansowane technologie, które można zintegrować z istniejącą infrastrukturą kolejową, mogą być szybszym i mniej kosztownym sposobem na osiągnięcie europejskich celów w zakresie ekologicznego transportu niż inwestycje w nową infrastrukturę, a także krokiem w kierunku jeszcze bardziej zaawansowanych systemów, takich jak hyperloop.

 

 

Zaawansowana technologia MagRail, stworzona przez Nevomo, wykorzystuje zjawisko pasywnej lewitacji magnetycznej w połączeniu z napędem liniowym, co pozwala pojazdom kolejowym lewitować na istniejącej infrastrukturze kolejowej z prędkością do 550 km/h. Nevomo to europejska firma z obszaru nowych technologii o polskich korzeniach i twórca kolei dużych prędkości następnej generacji, inspirowanej technologią hyperloop. Po pomyślnie zakończonych pierwszych testach MagRail we wrześniu 2023 r., Nevomo bada potencjalne zastosowania swojej technologii we współpracy z głównymi europejskimi graczami z branży kolejowej i portowej.

Zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu, emisja CO2 musi zostać zredukowana o 55% do 2050 r., co obejmuje redukcję emisji w sektorze transportu o ponad 70%. Chociaż kolej jest postrzegana jako siła napędowa bardziej ekologicznego transportu, istnieją obecnie znaczące fizyczne ograniczenia infrastruktury skutkujące problemami z przepustowością na kluczowych trasach..

Aktualna roczna emisja CO2 według rodzaju transportu w Europie w porównaniu z potencjalnymi redukcjami emisji związanymi z etapowymi zmianami technologicznymi.

 

 

Uwaga: Ogólny popyt wzrośnie w przyszłości, ale w tym badaniu przyjęto, że będzie on stały w celu uzyskania lepszego porównania.

Źródło: Statista, analiza Oliver Wyman

Technologia MagRail została opracowana w celu zwiększenia wydajności sieci kolejowej i przepustowości istniejących linii kolejowych, a także poprawy efektywności systemu transportu kolejowego. MagRail umożliwia pojazdom elektrycznym poruszanie się w obszarach niezelektryfikowanych, takich jak terminale i porty. System ten można zintegrować z istniejącymi systemami kolejowymi. W rezultacie, tradycyjny system transportu kolejowego może zyskać lepszą dynamikę przewozów towarowych, wyższe limity załadunku, większą elastyczność i możliwość automatycznego prowadzenia pociągów bez konieczności budowania nowych linii, bez sieci trakcyjnej i bez błędów ludzkich.

„Bardzo nas cieszy, że ceniona na całym świecie firma konsultingowa, zajmująca się zarządzaniem, taka jak Oliver Wyman, dostrzegła potencjał zaawansowanych technologii w przyspieszeniu transformacji europejskiego dalekobieżnego transportu kolejowego i uczynieniu go bardziej wydajnym i neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Po tym, jak Komisja Europejska potwierdziła hyperloop jako jedną z technologii, które mają być wspierane i promowane jako innowacje nowej generacji, jesteśmy bardzo podekscytowani potencjałem naszej branży i rolą, jaką Nevomo odegra w jej kształtowaniu." - powiedział Stefan Kirch, Chief Commercial Officer i Współzałożyciel Nevomo.

MagRail umożliwia stopniowe udoskonalanie istniejących sieci i stanowi istotny przełom technologiczny, pozwalający kolei na znaczne zwiększenie udziału w rynku i ograniczenie emisji CO2 w transporcie. Wdrożenie technologii MagRail w ramach istniejącej infrastruktury kolejowej pozwala na efektywną kosztowo modernizację, dzięki czemu kolej stanie się preferowanym ekologicznym, szybkim, wydajnym i interoperacyjnym środkiem transportu XXI wieku.

 

 

„Kolej w Europie ma kluczowe znaczenie dla Europejskiego Zielonego Ładu, jednak przepustowość sieci pozostaje istotnym wyzwaniem. Budowa nowych linii wymaga czasu, a teren jest ograniczony. Aby zwiększyć przepustowość, potrzebne są większe przyspieszenia i wyższe prędkości pociągów. Technologie, które można zastosować na istniejącej infrastrukturze kolejowej, takie jak pasywny maglev, pozwoliłyby na osiągnięcie średnioterminowych efektów i kontrolę kosztów przy jednoczesnym wykorzystaniu obecnej infrastruktury. Jest to warte zbadania z myślą o przemyśle kolejowym i zarządcach infrastruktury." –  powiedział Joris D'Incà, Partner w Oliver Wyman

Raport Oliver Wyman zwraca również uwagę na koszty: "Na przykład modernizacja korytarza północ-południe za pomocą technologii pasywnej lewitacji magnetycznej wymagałaby inwestycji o łącznej wartości około 20 miliardów euro. Obejmuje to od 3 do 5 miliardów euro na modernizację pociągów pasażerskich, około 25% wagonów towarowych kursujących w ramach tego korytarza oraz 13-17 miliardów euro na modernizację infrastruktury. Dla porównania, inwestycje w nową konwencjonalną infrastrukturę kolei dużych prędkości na korytarzu północ-południe w celu osiągnięcia mniej więcej takiego samego wzrostu przepustowości kosztowałyby około 60 miliardów euro".

Pełny raport Oliver Wyman "Elevating rail in Europe: technology upgrades for greener transport" można znaleźć na stronie i pobrać ze strony Revolutionizing Rail In Europe With Magnetic Levitation Tech

Informacja o Nevomo

Nevomo to paneuropejska firma z obszaru nowych technologii i twórca nowej generacji kolei dużych prędkości. Jako wiodący gracz w obszarze innowacji w branży zrównoważonej i inteligentnej mobilności, firma stworzyła unikalną w skali światowej technologię MagRail, pozwalającą na znaczącą poprawę wydajności istniejących kolejowych systemów transportowych. Nevomo proponuje stopniowe wdrażanie systemów transportowych, inspirowanych koncepcją hyperloop, poprzez unowocześnianie linii kolejowych. Wyposażając istniejącą infrastrukturę w urządzenia do lewitacji magnetycznej oraz silnik liniowy, firma zamierza przenieść transport kolejowy w całkiem nowy wymiar podróżowania z prędkościami do 550 km/h.