UTK opublikował standardy pracy na kolei

UTK opublikował standardy pracy na kolei

26 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Maszynista, podczas obsługi pociągu wykonuje polecenia kierownika pociągu i dyżurnego ruchu. W czasie pracy manewrowej słucha kierownika manewrów. Może on jednak odmówić wykonania polecenia jeżeli uzna, że to zagraża bezpieczeństwu. To jedna z wielu instrukcji opublikowanych przez UTK, które mają poprawić bezpieczeństwo na kolei.

UTK opublikował standardy pracy na kolei
Fot. Mikołaj Manowski

Maszynista za odmowę wykonania polecenia (bez względu, na kto by je wydał) ponosi pełną odpowiedzialność.

W przypadku zaistnienia nagłego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu na linii wyposażonej w sieć radiołączności pociągowej, maszynista zobowiązany jest natychmiast do automatycznego lub słownego nadania sygnału „Alarm” (zgodnie z zapisami instrukcji o radiołączności pociągowej).

Powyższe przykłady to zaledwie niewielka część podstawowych obowiązków, które określa Instrukcja dla maszynisty pojazdu trakcyjnego opublikowana przez Urząd Transportu Kolejowego.

UTK wydał też ujednolicone instrukcje o technice pracy manewrowej oraz użytkowaniu radiołączności pociągowej. Wszystko to w ramach „Zalecanych dobrych praktyk”. Przepisy zostały opracowane i przyjęte, po konsultacjach ze środowiskiem, przez podzespół ds. bezpieczeństwa w sprawie unifikacji przepisów wewnętrznych.

Opracowanie przepisów wiąże się z czwartym punktem „Dziesięciu kluczowych spraw dla bezpieczeństwa na kolei”, przedstawionych przez Ministra Sławomira Nowaka na spotkaniu Zespołu ds. Bezpieczeństwa w dniu 31 maja 21012.

Przepisy wewnętrzne, zalecane do stosowania, które zostały przedstawione do konsultacji społecznych 1 sierpnia 2012 r. znajdują się w zakładce Informacje dla przedsiębiorców kolejowych.