Protest SRKGŚ przeciw dyskryminacji kolei

Protest SRKGŚ przeciw dyskryminacji kolei

31 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kwota przeznaczona w projekcie budżetu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2014-2020 na infrastrukturę kolejową wynosi 0 zł, podczas gdy prawie 3,5 mld zł przeznaczono na infrastrukturę drogową – zwraca uwagę Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska i protestuje przeciw planom Urzędu Marszałkowskiego.

Protest SRKGŚ przeciw dyskryminacji kolei
Fot. Rafał Wilgusiak

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego przedstawił do konsultacji społecznych „Wstępny Projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO) na lata 2014-2020” w połowie stycznia. „Analiza tego dokumentu nie pozostawia złudzeń – polityka województwa została nastawiona wyłącznie na transport samochodowy, a co za tym idzie jest całkowicie sprzeczna z polityką zrównoważonego rozwoju realizowaną przez Unię Europejską. Śląski Urząd Marszałkowski świadomie doprowadzi do marginalizacji transportu szynowego, nie pozostawiając żadnej alternatywy wobec transportu drogowego” – zaznacza Łukasz Wała, prezes Stowarzyszenia.

Inwestycja w infrastrukturę kolejowa ma dużo plusów. Przede wszystkim utrzymuje się bez finansowego udziału samorządu. Dodatkowo rewitalizacje linii wpłyną na skrócenie czasów przejazdu, co przyczyni się do spadku kosztów Kolei Śląskich, a to z kolei przełoży się na stawkę dotacji województwa. Natomiast strategia prosamochodowa sprawi, że kolej regionalna stanie się bardziej deficytowa, więc strata będzie podwójna.

W budżecie RPO na infrastrukturę kolejową nie przeznaczono ani złotówki. Jedyne pieniądze na transport kolejowy, zostały przeznaczone na zakup taboru, tj. 273 mln zł. Kwota ta stanowi zaledwie 7 proc. ogólnych środków przeznaczonych na transport. Należy podkreślić, że w przeciwieństwie do inwestycji drogowych, wkład własny do inwestycji w linie kolejowe w ramach RPO gwarantują PKP Polskie Linie Kolejowe. Zadanie samorządu polega wyłącznie na wpisaniu projektów na listę celem pozyskania funduszy UE na linie regionalne.

Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska wyszczególniło 6 priorytetów, które powinny zostać sfinansowane z RPO na lata 2014-2020. Są to:

  1. Rewitalizacja odcinka Bronów – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce,
  2. Rewitalizacja odcinka Rybnik Towarowy – Rydułtowy – Sumina,
  3. Rewitalizacja odcinka Sosnowiec Południowy – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce,
  4. Odbudowa stacji (mijanki) Łaziska Górne Brada,
  5. Stworzenie połączenia kolejowego z Rybnika do Jastrzębia Zdroju,
  6. Budowa nowych przystanków kolejowych.
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Warszawa: gdzie kupić bilety ZTM? Warszawa: gdzie kupić bilety ZTM?
Następny artykuł Spotkanie ostatniej szansy w sprawie ulg Spotkanie ostatniej szansy w sprawie ulg