Zapchanym pociągiem przy otwartych drzwiach – w taki sposób zdarzało się pasażerom podróżować pociągami Kolei Mazowieckich. W ostatnim czasie sygnały o występującym problemie docierały również do Prezesa UTK, który podjął decyzje o wyłączeniu z eksploatacji kilku pojazdów typu EN57 eksploatowanych przez przewoźnika.
W wyłączonych z eksploatacji pojazdach zidentyfikowano niesprawne układy zamykania drzwi bocznych. Niesprawność układu spowodowała, że pojazdy poruszały się z otwartymi drzwiami bocznymi. Pojazdy używane były jako pociągi pasażerskie i pomimo istnienia usterki zagrażającej bezpieczeństwu przewoziły pasażerów.
Do podstawowych obowiązków przewoźnika w ramach utrzymania taboru należy m.in. sprawdzenie stanu i poprawności działania drzwi automatycznych. W przypadku identyfikacji nieprawidłowości w funkcjonowaniu drzwi bocznych przewoźnik powinien skierować dany pojazd do naprawy w ramach odpowiedniego poziomu utrzymania (w tym w szczególności dokonać wymiany podzespołów), opisanego szczegółowo w dokumentacji systemu utrzymania.
Eksploatacja pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozu osób z niesprawnymi urządzeniami zapewniającymi bezpieczeństwo pasażerów, w tym tak elementarnych jak układ automatycznego zamykania drzwi bocznych, w ocenie Prezesa UTK bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego oraz zdrowiu i życiu pasażerów. Wydanie decyzji o wyłączeniu z eksploatacji pojazdu kolejowego podyktowane było koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom oraz brakiem innych szybkich i skutecznych prawnych środków prewencyjnych.