Małopolska Karta Aglomeracyjna od 2015 r.

Małopolska Karta Aglomeracyjna od 2015 r.

PODZIEL SIĘ

Od pierwszej połowy 2015 r. będzie można korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. To system, który będzie integrował dostępne na terenie województwa małopolskiego usługi związane z publicznym transportem zbiorowym, w tym pasażerskie przewozy kolejowe.

Małopolska Karta Aglomeracyjna od 2015 r.
Fot. malopolskie.pl

Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA) będzie nowoczesną i bezpieczną kartą zbliżeniową dostępną również w postaci aplikacji mobilnej dla systemów iOS, Android i Windows Phone. Zintegrowany bilet MKA umożliwi korzystanie z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski, parkingów, a w przyszłości także innych usług – np. biletów wstępu do muzeów.

MKA częścią projektu kolejowego
Małopolska Karta Aglomeracyjna to część dużego przedsięwzięcia: budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. - Chcemy zachęcić mieszkańców, aby częściej korzystali z transportu zbiorowego, zwłaszcza w tych miejscach, gdzie ruch jest największy – mówił marszałek Marek Sowa. – MKA to jeden z tych projektów, które mają ułatwić podróżowanie po regionie. Nie tylko wprowadza zintegrowany bilet, ale również daje możliwość współpracy z wszystkimi kartami, które już funkcjonują na terenie województwa.

System MKA będzie uruchamiany systematycznie w miastach, które podpisały porozumienia (są to Kraków, Tarnów, Bochnia i Skawina). Na początku użytkownicy MKA będą korzystać z karty przy zakupie biletów okresowych na przejazdy komunikacją miejską w Krakowie i Tarnowie oraz koleją w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pasażerowie SKA będą też mieli możliwość płacenia za pomocą MKA za przejazdy jednorazowe w systemie chceck-in chceck-out. Ta usługa będzie dostępna już niebawem także w tarnowskiej komunikacji miejskiej. Poza tym karta będzie też umożliwiać korzystanie z parkingów Park&Ride przy węzłach przesiadkowych w Tarnowie, Bochni i Skawinie (powstaną do połowy 2015 r.)

Integracja z kartami miejskimi i P&R

MKA będzie dopasowana do już istniejących systemów Krakowskiej Karty Miejskiej i Tarnowskiej Karty Miejskiej. Dzięki temu użytkownik MKA będzie mógł korzystać z automatów obu tych systemów. Oprócz tego powstanie sieć automatów MKA na wybranych przystankach szybkiej kolei, w rejonie węzłów przesiadkowych, dworców i na lotnisku w Balicach.

- Ktokolwiek będzie korzystał z pociągu, komunikacji miejskiej w Tarnowie, Krakowie czy też będzie korzystał z biletu okresowego Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, będzie mógł się posługiwać jedną z tych trzech kart – wyjaśniał wicemarszałek Roman Ciepiela. – Ważne są tu również inne nasze plany inwestycyjne - będziemy kupowali nowe pociągi, 16 jest już zamówionych, kolejnych 20 zamierzamy kupić ze środków nowego RPO. W ten sposób do końca 2020 .r zapewnimy sto procent taboru niezbędnego do obsługi SKA.

System będzie dotyczył także parkowania na parkingach Park&Ride. - To dla nas jest bardzo ważne, bo będzie wpływać na ograniczenie ruchu samochodowego w Krakowie. W tej chwili mamy do czynienia z taką sytuacją, że większość osób mieszkających poza Krakowem dojeżdża do Krakowa autami. Być może ten system, przynajmniej częściowo, wyeliminuje ten ruch – zaznaczył prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Projekt ma również duże znaczenie dla mieszkańców Tarnowa. Po zakończeniu remontu linii kolejowej znacznie skróci się czas dojazdu do Krakowa. - Z Tarnowa do Krakowa dojedziemy w 38 minut. Ale dużo czasu zajmuje przygotowanie się do podróży – znalezienie parkingu, kupienie biletu. W przyszłym roku rozpoczynamy budowę potężnego parkingu wielopoziomowego po południowej stronie dworca – mówił wiceprezydent Tarnowa Henryk Słomka – Narożański. Z systemem MKA podróżowanie ma być łatwiejsze i szybsze, co docenią zwłaszcza studenci i osoby pracujące na co dzień w Krakowie. – Problem dostępu komunikacyjnego do stolicy naszego regionu zostanie zminimalizowany – dodał wiceprezydent.

Powstanie SIDP

W ramach systemu MKA, na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Trzebinia – Tarnów, Wieliczka – Kraków i Podbory Skawińskie – Sędziszów, powstanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na przystankach zostaną umieszczone elektroniczne tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na szynobusy i przewidywanego czasu dojazdu do przystanku końcowego. Dane będą pochodziły z urządzeń GPS i RFID umieszczonych w pociągach i na przystankach SKA.

Tworzenie własnych usług

Aby otrzymać MKA lub uzyskać dostęp do aplikacji mobilnej trzeba będzie zarejestrować się w systemie przez internet lub w Punkcie Obsługi Klienta MKA w Krakowie. Każdy zarejestrowany użytkownik otrzyma dostęp do usług świadczonych w ramach MKA i będzie mógł tworzyć własne usługi, np. wykupić okresowy bilet kolejowy na trasie Kraków - Tarnów, bilet okresowy na komunikację miejską w Krakowie  i abonament parkingowy w Tarnowie. Dane zostaną zapisane na karcie a pasażer za wszystko zapłaci zbiorczo  - operator systemu rozdzieli opłaty pomiędzy odpowiednich usługodawców.

System MKA został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiał obsługę przejazdów jednorazowych a także mógł być rozszerzony o funkcjonujący na terenie województwa prywatny transport zbiorowy. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany do 2018 r. Stopniowo do systemu MKA będą włączane także inne usługi, np. bilety wstępu, karty lojalnościowe. Będzie go można rozbudować o usługi typu e-government czy e-health. To także atrakcyjne rozwiązanie dla turystów, którzy jeszcze przed przyjazdem do Małopolski będą mogli kupić bilety do muzeów, zapłacić za parkowanie czy bilet kolejowy.