Liberadzki: nie zmarnujmy szansy jaką daje nowy budżet UE

Liberadzki: nie zmarnujmy szansy jaką daje nowy budżet UE

19 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Parlament Europejski uchwalił dziś budżet UE na lata 2014-2020. Europosłowie zagłosowali również za przyjęciem europejskiego podejścia do planowania i finansowania infrastruktury.

Liberadzki: nie zmarnujmy szansy jaką daje nowy budżet UE
Fot. Rafał Wilgusiak

W nowym budżecie Polska otrzyma o ok. 4,5 mld euro więcej niż w latach 2007-2013 i będzie największym odbiorcą unijnych funduszy. Dla Polski przewidziano 105,8 mld euro, w tym na politykę spójności 72,9 mld euro, a na politykę rolną 28,5 mld euro w ciągu siedmiu lat.

Unikalna szansa

Parlament Europejski dał dzisiaj w Strasburgu wyraźny sygnał, że potrzebne jest więcej Europy w procesach planowania i budowy infrastruktury transportowej. Deputowani do Parlamentu Europejskiego zagłosowali w większości za przyjęciem wytycznych dotyczących Transeuropejskich Sieci Transportowych (TEN-T), jak i za instrumentem ich finansowania ,,Łącząc Europę” (CEF). Oznacza to koniec długich negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą, które rozpoczęły się na początku tego roku.

- Dobra infrastruktura jest najważniejszym warunkiem wstępnym niezbędnym do wygenerowania trwałego, zrównoważonego i inteligentnego wzrostu gospodarczego, obejmującego zarówno wszystkie państwa członkowskie, jak i grupy społeczne – powiedział, tuż po udanym głosowaniu, deputowany do Parlamentu Europejskiego z ramienia SLD, członek Komisji Transportu i Turystyki, prof. Bogusław Liberadzki. - Polska jako największy beneficjent tych funduszy, z których środki zostaną przeznaczone m.in. na nasze drogi, kolej, lotniska i porty, będzie miała unikalną szansę dogonienia czołowych europejskich gospodarek. Efektywny transport nie tylko umożliwi szybsze podróżowanie między naszymi wsiami, miastami i regionami, ale także stworzy nowe miejsca pracy – dodał.

Nie popełnić błędów

Od teraz, państwa członkowskie będą mogły korzystać z 26 miliardów euro. Jedyne warunki, które musi spełnić projekt infrastrukturalny, to fakt, iż musi być w zaawansowanej fazie planowania, kreować wartość dodaną oraz zostać ukończony w określonym czasie. - Polski rząd powinien teraz działać, żeby nie zawieść swoich obywateli w sprawach długo oczekiwanych połączeń drogowych i kolejowych. Błędy z przeszłości nie mogą zostać powtórzone, jeśli UE chce finansować naszą infrastrukturę powinniśmy tę szansę wykorzystać – ponaglił prof. Liberadzki.

Od 2014 roku dla Polski dostępne będzie, w ramach  instrumentu "Łącząc Europę", do 7 mld euro. Ponadto, poziom dofinansowania wzrośnie do 85 proc., co w praktyce oznacza, że Bruksela będzie płaciła za naszą infrastrukturę. Jest tylko jeden warunek: projekty muszą być dobrze zaplanowane i wykonane.

Rozwój kolei i portów

Jak dowiedział się prof. Liberadzki, z negocjacji między Komisja Europejską, a polskim rządem wynika, iż najbardziej prawdopodobne jest, że już wkrótce rozpoczną się prace nad modernizacją połączeń kolejowych: Gdynia - Katowice, Wrocław - Poznań - Szczecin / Świnoujście oraz Warszawa – Berlin.

Są też dobre wiadomości dla polskich portów. Nie tylko Gdynia i Gdańsk, ale także dwa główne porty województwa zachodniopomorskiego wkrótce będą korzystać z funduszy unijnych. Zarówno Szczecin, jak i Świnoujście zyskają lepsze połączenia drogowe i kolejowe z resztą kraju.