Rekordy prędkości na torach [część 4]

Rekordy prędkości na torach [część 4]

21 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na Półwyspie Iberyjskim kolej dużych prędkości obecna jest od 1992 r. Od czasu uruchomienia pierwszej linii AVE z Madrytu do Sewilli, Hiszpanie z wielką determinacją inwestują w rozwój nowych linii, które zaczynają oplatać cały kraj. Wszystkie nowe linie mają standardowy rozstaw szyn 1435 mm i zasilanie są prądem zmiennym 25 kV. Maksymalne osiągane prędkości to aktualnie 310 km/h.

Rekordy prędkości na torach [część 4]
Fot. Kabelleger, Wikimedia

Podczas wielokrotnych prób, gdzie testowano nową infrastrukturę i tabor, ustanawiano rekordy prędkości powyżej 300 km/h. Hiszpania była także trzecim europejskim krajem, w którym w czasie prób udało się przekroczyć barierę 400 km/h.

Rekordy prędkości padały też na liniach o iberyjskim rozstawie szyn, wynoszącym 1668 mm. 4 maja 1978 r. jednostka spalinowa serii 353 na szerokim torze rozpędziła się do 230 km/h.  Prawie ćwierć wieku później rekord ten został poprawiony przez prototypowy pociąg Talgo XXI napędzany silnikiem Diesla, który 12 czerwca 2002 r. pojechał 256,3 km/h.

W 1992 r. otwarto pierwszą linię KDP Madryt – Sewilla i rozpoczęto regularne kursy z szybkością 300 km/h. W tym roku padł pierwszy poważny rekord prędkości. Pociąg serii AVE 100 (Hiszpańska wersja TGV Atlantique) pojechał z szybkością 357 km/h. Dziesięć lat później rekord ten poprawił hiszpański testowy pociąg serii 330 rozpędzając się do 362 km/h. Rok 2005 przyniósł kolejny rekord – 365 km/h, jaki osiągnął pociąg generacji Talgo 350 produkcji Bombardiera i Talgo.

Wielkim wydarzeniem na Półwyspie Iberyjskim było bicie rekordu prędkości w dniu 15 lipca 2006 r. Na najszybszej hiszpańskiej linii KDP Madryt – Barcelona, pociąg AVE 103, czyli hiszpańska wersja „Velaro” Siemensa przekroczył 400 km/h, osiągając 403,7 km/h.

Czytaj też:

Rekordy prędkości na torach - Francja

Rekordy prędkości na torach - Niemcy

Rekordy prędkości na torach -Włochy