Transport miejski Toruń: budowa linii tramwajowej na Bielany

Toruń: budowa linii tramwajowej na Bielany

21 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Trwa budowa linii tramwajowej na toruńskie Bielany. Według planów ma się zakończyć już w czerwcu tego roku. Natomiast w drugiej połowie 2014 r. zostaną uruchomione na niej regularne przewozy.

Toruń: budowa linii tramwajowej na Bielany
Fot. MZK Toruń

Inwestycję budowy linii tramwajowej do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika realizują firma Budimex wraz z miastem. Jej koszt to 42,9 mln złotych netto. Aktualnie zadanie prowadzi Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu.

Zadanie wykonywane w ramach projektu: „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”, podprojekt III „Budowa linii tramwajowej do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”. Budowa torowiska na Bielany jest podzielona na trzy zadania:

  • Zadanie 1 „Budowa linii tramwajowej do UMK” – ok. 2215 mpt. torowiska.
  • Zadanie 2 „Powiązanie linii na osiedle Bielany (do UMK) z osiedlem Rubinkowo (skrosowanie linii tramwajowej w Al. Solidarności)” – ok.455 mpt. torowiska.
  • Zadanie 3 „Modernizacja pętli Olimpijska do potrzeb obsługi linii na osiedle Bielany (do UMK)” – ok. 400 mpt. torowiska.

Aktualne średnie zaawansowanie rzeczowe wynosi 75 proc.

W ramach pierwszego zadania trwają prace związane z wykonaniem nawierzchni chodników i przygotowania do układania warstw bitumicznych w jezdni przy ul. Sienkiewicza. Tory już zostały ułożone. Do wykonania pozostało jedynie włączenie w ulice Bema i Broniewskiego i te prace są zaplanowane na początek kwietnia (po imprezie żużlowej, aby nie powodować utrudnień na drodze krajowej). Na ul. Gagarina zaawansowanie prac sięga 60 proc., obecnie są wykonywane następujące asortymenty robót: montaż szyn i wykonanie belek wzdłużnych w rejonie Pl. Frelichowskiego; połączenie odcinka torów na ul. Gagarina (450 m) z ul. Sienkiewicza (500 m) ma być wykonane do końca lutego, odcinek od rektoratu UMK w kierunku Szosy Okrężnej jest w trakcie budowy, zakończenie robót torowych zaplanowano na koniec marca, Pl. Frelichowskiego jest przygotowywany do robót bitumicznych, obecnie są wykonywane zasypki gotowych belek torowiska wzdłuż Szosy Okrężnej.

Zadanie drugie to prace w al. Solidarności, na placu NOT i Placu Teatralnym. W al. Solidarności,  prace są zaawansowane w 72 proc. Od 17 stycznia trwa przebudowa skrzyżowania al. Solidarności z Placem NOT trwają roboty na placu NOT. Pod część drogową i torową są wykonywane podbudowy, trwa budowa sygnalizacji świetlnej na Placu Teatralnym. Na 1 marca zaplanowano wyłączenie ruchu tramwajowego - (w zalezności od postępu robót wyłączenie może nastąpić szybciej). Wtedy będzie można rozebrać torowisko i wykonać włączenie torów w al. Solidarności.

Ostatnie zadanie już się zakończyło. Powstały tory odstawcze przy pętli Olimpijska. Uzyskano decyzję PINB na użytkowanie. Zakończyła się też przebudowa wszystkich ważniejszych kolizji blokujących prace torowe (pozostał wodociąg na placu NOT). Zostało już także wykonane wzmocnienie kanału ogólnospławnego o długości ok. 400 m w rejonie ul. Sienkiewicza.

Stały, wielobranżowy nadzór inwestorski nad prawidłowością realizacji inwestycji pełniony jest przez Biuro Inżyniera Kontraktu. Podmiotem realizującym tę funkcję jest konsorcjum ECM Group Polska.