Najnowocześniejsza w Polsce zajezdnia tramwajowa została otwarta w ubiegłym tygodniu na poznańskim Franowie. Ósmego maja Komisja Europejska zatwierdziła dotację dla tej inwestycji oraz dwóch innych związanych z transportem szynowym.
Zajezdnia tramwajowa na Franowie zostanie dofinansowana w wysokości 48,6 mln euro (204,12 mln zł) przy kosztach całej inwestycji wartości 75,4 mln zł (316 mln zł).
Zajezdnia zaprojektowana została w 2010 roku do obsługi 100 pociągów 35-metrowych. Będzie ją obsługiwać 100 pracowników i około 250 motorniczych. Istnieje możliwość rozbudowy zajezdni do 150 pociągów (w tej liczbie 20 tramwajów 45-metrowych) choć aktualna infrastruktura zajezdni już teraz umożliwia obsługę tej długości tramwajów. W zajezdni będą stacjonować tramwaje typu 105 Na, GT8 tzw. Helmuty, Solarisy Tramino oraz wagony historyczne (GT6, N4+ND+ ND, 102Na, 3G).
Obiekt składa się z 15 torów postojowych, hali głównej, w której jest 11 torów do obsługi oraz budynków warsztatowo – magazynowych. Obszar całego kompleksu, który sięga 17 hektarów przekracza powierzchnię wszystkich dotychczas istniejących w Poznaniu zajezdni tramwajowych.
Zajezdnia na Franowie jest pierwszą i jedyną w Polsce, w której zastosowano automatyczne sterowanie.
KE przeznaczyła w sumie 419,3 mln euro z Funduszu Spójności na trzy projekty: zajezdnię Franowo, modernizację linii nr 8 i modernizację infrastruktury tramwajowej i autobusowej w aglomeracji śląskiej.