Obywatele UE przeciwko gigalinerom: rosną obawy o ruch większych ciężarówek na drogach

Obywatele UE przeciwko gigalinerom: rosną obawy o ruch większych ciężarówek na drogach

10 maja 2024
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska rozważa możliwość rewizji dyrektywy w sprawie masy i wymiarów pojazdów, która pozwoliłaby na korzystanie z większych i dłuższych ciężarówek na europejskich drogach. Podczas gdy zwolennicy mają nadzieję, że te gigalinery sprawią, że transport towarowy będzie bardziej wydajny, a tym samym zmniejszy zatory komunikacyjne, wśród ogółu społeczeństwa narastają obawy.

 

Obywatele UE przeciwko gigalinerom: rosną obawy o ruch większych ciężarówek na drogach
Fot. Mercedes Benz

 

Reprezentatywne badanie przeprowadzone przez Harris Interactive pokazuje, że 65% Austriaków i 51% respondentów w całej UE odrzuca korzystanie z większych ciężarówek i gigalinerów na drogach. W centrum krytyki znajdują się w szczególności obawy o bezpieczeństwo, potencjalne szkody dla infrastruktury drogowej i wpływ na środowisko.

Kluczowym punktem spornym jest możliwe przesunięcie transportu towarowego ze zrównoważonej kolei na transport drogowy. Przeciwnicy obawiają się, że większe ciężarówki obniżą cenę transportu drogowego, co ostatecznie może doprowadzić do zwiększonego wykorzystania samochodów ciężarowych i wzrostu natężenia ruchu. Taki rozwój wydarzeń mógłby być sprzeczny z celami "Zielonego Ładu UE", który ma na celu osiągnięcie bardziej przyjaznej dla środowiska polityki transportowej.

Respondenci wyrazili poważne obawy dotyczące potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa i wpływu gigalinerów na środowisko. W szczególności wpływ na infrastrukturę drogową, bezpieczeństwo drogowe i emisje CO2 zostały zakwalifikowane jako niepokojące.

Europejski sektor kolejowych przewozów towarowych ostrzega przed konsekwencjami zwiększonego wykorzystania pojazdów drogowych w transporcie towarowym.

Clemens Först, CEO ÖBB Rail Cargo Group, podkreśla znaczenie kolei jako zrównoważonej alternatywy i wzywa do uczciwej konkurencji, która odpowiednio uwzględnia zewnętrzne koszty wpływu na środowisko:

"Kolej jest naszą jedyną szansą na zrównoważony transport lądowy i jest niezbędna do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu. Jeśli dyrektywa UE w sprawie maksymalnej dopuszczalnej masy i wymiarów pojazdów drogowych zostanie przyjęta w obecnej formie, kolejowy transport towarowy stanie się jeszcze mniej atrakcyjny niż transport drogowy. Bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy uczciwej konkurencji, uwzględniającej zewnętrzne koszty emisji CO2, bezpieczeństwo drogowe i ogromną potrzebę modernizacji infrastruktury drogowej. Wyraźnie popieramy zwiększenie masy pojazdów elektrycznych, ale nie może to służyć jako listek figowy dla jednoczesnego zwiększenia masy klasycznych silników spalinowych".

W połowie czerwca Rada Ministrów Transportu UE ma podjąć decyzję w sprawie nowej dyrektywy dotyczącej maksymalnej długości i masy ciężarówek w europejskim transporcie drogowym. Debata na temat tego, czy większe ciężarówki i gigalinery są odpowiednim rozwiązaniem przyszłych problemów z ruchem drogowym, będzie zatem nadal nabierać tempa w nadchodzących tygodniach.

 

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Noc Muzeów z KSK we Wrocławiu Noc Muzeów z KSK we Wrocławiu
Następny artykuł Trzech producentów złożyło oferty na dostawę pojazdów akumulatorowych dla Kolei Mazowieckich Trzech producentów złożyło oferty na dostawę pojazdów akumulatorowych dla Kolei Mazowieckich