Fitch: ratingi Kolei Mazowieckich wciąż negatywne

Fitch: ratingi Kolei Mazowieckich wciąż negatywne

15 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Fitch Ratings utrzymał ratingi Kolei Mazowieckich na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym: długoterminowy rating (Issuer Default Rating, IDR) w walucie obcej „BBB-” i w walucie krajowej „BBB” oraz rating krajowy „A+(pol)“.

Fitch: ratingi Kolei Mazowieckich wciąż negatywne
Fot. Adam Brzozowski

Równocześnie Fitch utrzymał na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym długoterminowy rating w walucie obcej „BBB-” dla obligacji na kwotę 100 mln euro zapadających w 2016 r. wyemitowanych przez Koleje Mazowieckie Finance AB, spółkę należącą do KM. Rating obligacji jest zrównany z ratingiem KM z uwagi na gwarancję wystawioną przez KM na zabezpieczenie obligacji.

Główne czynniki ratingu

Umieszczenie ratingów KM na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym było następstwem obniżenia ratingów Województwa Mazowieckiego (WM) do „BBB” z perspektywą ratingów Negatywną z „BBB+” w dniu 18 grudnia 2013 r. ze względu na słabe wyniki budżetowe województwa, jego trudną sytuację płynnościową oraz wysokie zadłużenie. WM jest jedynym właścicielem spółki. Zdaniem Fitch, KM będące spółką o strategicznym znaczeniu dla WM oraz podlegające jego ścisłej kontroli spełniają wszystkie kryteria dotyczące jednostek zależnych sektora publicznego (podejście „top down”).

Umieszczając ratingi KM na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym Fitch zamierzał zbadać wpływ obniżenia ratingów właściciela na relacje województwa ze spółką transportową. Fitch spodziewa się, że zależność spółki od właściciela pozostanie duża w długim okresie, co uwarunkowane jest długoterminowymi umowami pomiędzy spółką, a województwem. W 2013 r. województwo przekazało spółce 242 mln zł, które stanowiły 41 proc. przychodów spółki. Na 2014 r. województwo planuje przekazać KM 255 mln zł. Zdaniem Fitch to silne powiązanie finansowe będzie utrzymane w przyszłości, mimo dokonanej w 2014 r. podwyżce cen biletów, jak również dalszych planowanych przez spółkę podwyżek cen biletów oraz zakładanego wzrostu liczby pasażerów do 2015 r.

Zdaniem Fitch zdolność województwa do udzielenia dodatkowego wsparcia finansowego spółce obniżyła się, o czym świadczy obniżenie ratingów województwa z perspektywą Negatywną. Dodatkowe wsparcie może być potrzebne w przypadku, gdy spółce nie uda się znacząco zmniejszyć ryzyka refinansowania obligacji na kwotę 100 mln euro zapadających w marcu 2016 r. lub pozyskać długoterminowe finansowanie dla programu inwestycyjnego. Fitch zakłada, że wobec trudnej sytuacji płynnościowej województwa oraz ograniczeń dotyczących dalszego zadłużania się, województwu może być trudno w średnim okresie zwiększyć środki przekazywane spółce lub poręczać dług spółki.

Zarząd spółki zamierza uruchomić dziesięcioletni program obligacji do kwoty 280 mln zł dla sfinansowania inwestycji. Począwszy od 2016 r. spółka wykupywałaby równomiernie obligacje. Dodatkowo, program zawierałby opcję refinansowania obligacji zapadających w marcu 2016 r., co znacznie obniżyłoby ryzyko ich refinansowania. Zarząd spółki oczekuje, że podpisze umowy finansowania przed końcem września 2014 r., jako że negocjacje z instytucjami finansowymi są zaawansowane. Zdaniem Fitch, wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA pozostanie wysoki i wzrośnie powyżej 5,0 razy w 2015 r. ale równocześnie uważa, że ryzyko powinno być lepiej zarządzane.

Czynniki zmiany ratingu

Fitch najpóźniej we wrześniu 2014 r. zrewiduje ratingi na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym. Jeśli zdolność województwa do świadczenia dodatkowego wsparcia dla spółki zwiększy się i jeśli spółka zapewni długoterminowe finansowanie dla programu inwestycyjnego 2014-2015 oraz znacząco zredukuje ryzyko refinansowania obligacji, to Fitch oczekuje zdjęcie ratingów KM z listy obserwacyjnej i potwierdzenie IDR na poziomie „BBB-”, czyli jeden poziom poniżej ratingu województwa. W przeciwnym wypadku, IDR spółki zostanie obniżony do „BB+”, przywracając różnicę między ratingami województwa i spółki do dwóch poziomów.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł SOK szkolił w zakresie bezpieczeństwa indywidualnego SOK szkolił w zakresie bezpieczeństwa indywidualnego
Następny artykuł Przetarg na przebudowę dworca Szczecin Główny Przetarg na przebudowę dworca Szczecin Główny