R. Paszkiewicz: inwestycje PLK wyprzedzają plan

R. Paszkiewicz: inwestycje PLK wyprzedzają plan

25 lipca 2014
PODZIEL SIĘ

Stały nadzór nad inwestycjami, mobilizacja wykonawców i dobra pogoda. Dzięki temu PKP Polskie Linie Kolejowe z nadwyżką realizują największy w historii plan inwestycyjny na kolei. Czy drugie półrocze też będzie tak udane? Rozmowa z prezesem PLK, Remigiuszem Paszkiewiczem.

R. Paszkiewicz: inwestycje PLK wyprzedzają plan
Fot. Rafał Wilgusiak

O ile wyprzedzacie plan inwestycyjny?

Najnowsze dane pokazują, że po pierwszym półroczu mamy ponad 100 mln zł nadwyżki. Miesięczne nakłady przekraczają pół miliarda złotych, tylko w czerwcu wydaliśmy na inwestycje blisko 700 mln zł.

Czy to oznacza, że wydacie zaplanowane na ten rok ponad 7 mld zł?

Te dane pokazują pozytywny trend, ale to nie oznacza, że teraz możemy już spać spokojnie. Wprost przeciwnie. Każdy dzień przynosi nam niespodzianki i nowe wyzwania, z którymi musimy się zmierzyć. Ta sytuacja potwierdza również, że wprowadzone w PLK w ubiegłym roku nowe standardy prowadzenia inwestycji były niezbędne. Realne harmonogramy prac i bieżący monitoring pozwalają nam minimalizować pojawiające się opóźnienia, które przy tak gigantycznym programie inwestycyjnym mają prawo wystąpić.

A kiedy będzie Pan miał już pewność, tak, zrealizujemy ten plan w całości?

Pewnie dopiero w styczniu 2015 r. W ubiegłym roku na przykład wydaliśmy na inwestycje rekordowe 5,3 mld zł, z czego 1 mld w grudniu. Tak to działa, że najpierw piętrzą się prace na torach, a dopiero później faktury za ich wykonanie. Optymizmem napawa fakt, że zarówno przy dużych modernizacjach, jak Kraków – Rzeszów, czy podczas rewitalizacji, jak Opole – Fosowskie, mimo pojawiających się trudności udaje nam się wydać więcej, niż zaplanowaliśmy. Ale jeszcze dużo pracy przed nami, na nudę nie narzekamy.

Pociągi przyśpieszą na nowych torach między Kluczborkiem a Ostrzeszowem.

Widać już pierwsze efekty prac prowadzonych na odcinku Kluczbork – Ostrzeszów. Przez ponad dwa miesiące udało się wymienić kilkanaście kilometrów torów na szlakach Krzywizna – Byczyna oraz Byczyna – Kostów. Roboty były prowadzone na jednym torze, by utrzymać kursowanie pociągów. Łącznie wymieniono ponad 16 km torów. Przeprowadzono również remont i regulację sieci trakcyjnej. Zmodernizowane zostały także 3 rozjazdy na stacji Byczyna.