Paszkiewicz: najkrótsze w historii czasy podróży pociągiem

Paszkiewicz: najkrótsze w historii czasy podróży pociągiem

12 grudnia 2014
PODZIEL SIĘ

Już w tę niedzielę 14 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy. – W tym roku możemy zaoferować pasażerom najkrótsze w historii czasy podróży pociągiem między najważniejszymi aglomeracjami w Polsce. To efekt rekordowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezesPKP Polskich Linii Kolejowych.

Paszkiewicz: najkrótsze w historii czasy podróży pociągiem
Fot. Adam Brzozowski

Krótsze czasy przejazdu

Obecnie ze stolicy do Wrocławia podróż trwa ponad 5h. W nowym rozkładzie czas ten skróci się do 3 godzin 42 minut. Z Warszawy do Katowic będzie można dojechać w 2h 34 minuty, do Krakowa w 2h 28 minut, a do Gdańska w 2h 58 minut. Z południa na północ Polski podróż potrwa około 5h 30 minut. W 2015 roku, wraz z modernizacją infrastruktury, czasy ulegną dalszemu skróceniu.

– Nowe, krótsze czasy przejazdu sprawiają, że pociągi znów stają się konkurencyjne. Na większości tras, między dużymi miastami, pociągiem dojedziemy szybciej niż autobusem, samochodem czy samolotem - mówi Marcin Celejewski, prezes PKP Intercity. – Dobry rozkład jazdy nie oznacza jedynie atrakcyjnych czasów przejazdu. To też siatka gwarantująca połączenia w stałym rozłożeniu - czyli np. w godzinach szczytu co godzinę, a poza szczytem co ok. 2 godziny. Ważne są również skomunikowania, czyli możliwość sprawnych przesiadek między pociągami dalekobieżnymi i regionalnymi – dodaje Celejewski. – Dla naszych klientów liczy się wygoda. W grudniu na torach pojawią się pociągi Pendolino, jak również coraz więcej nowych i zmodernizowanych wagonów.

Krótsze czasy przejazdu między głównymi miastami to między innymi efekt rekordowych nakładów na inwestycje. W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą 7 mld zł na inwestycje w infrastrukturę kolejową i 2 mld zł na utrzymanie i remonty sieci kolejowej. Efektem prac jest 1400 kilometrów zmodernizowanych torów, około 200 nowych, wyposażonych w wiaty, oświetlenie i czytelnie oznakowanych peronów, dostosowanych do obsługi osób z ograniczoną mobilnością. Szybszy i bezpieczny przejazd umożliwiają dziesiątki zmodernizowanych mostów, wiaduktów i przejazdów kolejowo-drogowych.

W nowym rozkładzie pociągi przekroczą prędkość 160 km/h, z którą jeździmy w Polsce od 25 lat. Tym samym, będziemy pierwszym krajem spośród nowych członków Unii Europejskiej, w którym prędkość zostanie podniesiona do 200 km/h.

– W tym roku możemy zaoferować pasażerom najkrótsze w historii czasy podróży pociągiem między najważniejszymi aglomeracjami w Polsce. To efekt rekordowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezesPKP Polskich Linii Kolejowych. – Od 14 grudnia trasę z Warszawy do Trójmiasta pociągi pokonają w czasie poniżej trzech godzin. Oznacza to skrócenie podróży o ponad godzinę. Znacznie krótsza będzie też podróż ze stolicy do Krakowa i Katowic. Około półtorej godziny oszczędzą pasażerowie podróżujący z Warszawy do Wrocławia. Od połowy grudnia pociągi pokonają ten dystans w 3 godziny i 42 minuty, co będzie najlepszym w historii czasem przejazdu na tej trasie.

Od niedzieli krótsze czasy będą dostępne nie tylko na głównych trasach, dedykowanych najszybszym pociągom. W czasie nieco ponad 3 godziny, przejedziemy pociągiem z Poznania do Trójmiasta, a o blisko 2 godziny krócej potrwa podróż z Wrocławia do Krakowa.

Korzyści odczują także pasażerowie połączeń aglomeracyjnych. W województwie kujawsko-pomorskim pociągi osobowe już pokonują odcinek z Torunia do Bydgoszczy w około 45 minut. To ponad 20 minut krócej, niż poprzednio. Na odcinku Chełmża – Grudziądz składy pojadą 20 minut krócej, a czas przejazdu na trasie z Inowrocławia do Jabłonowa Pomorskiego skróci się o 25 minut.
Zmodernizowana linia z Legnicy i Opola do Wrocławia zapewni sprawny przejazd większej liczbie pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

Pociągi Express InterCity Premium

Już w tę niedzielę, 14 grudnia br. pierwsze regularne kursy po polskich torach rozpoczną pociągi Express InterCity Premium. Składy połączą północ z południem Polski, kursując między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem, Katowicami oraz Wrocławiem.

Pasażerowie, którzy zaplanują podróż wcześniej, mogą liczyć na bilety za 49 zł i rabaty sięgające 30 proc. Studenci i uczniowie będą mogli również skorzystać z ulg ustawowych. Porównując rok 2014 do roku 2013, PKP Intercity odnotowało ponad 200% wzrost sprzedaży na pociągi oferujące najwyższy standard podróży (EIC oraz EIP). Już ponad 45 tys. osób kupiło bilety na przejazdy pociągami Pendolino.

Obecnie w Polsce jest 18 składów Express InterCity Premium, z których do dziś 15 przeszło restrykcyjne testy. W grudniu br. do obsługi pasażerów wykorzystanych zostanie 9 pojazdów. Na trasie z Warszawy do Krakowa będzie kursowało 7 par połączeń, ze stolicy do Trójmiasta 5 par, a pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz Warszawą i Katowicami po 2 pary. 6 składów będzie stanowić niezbędną rezerwę.

Nowy rozkład jazdy

14 grudnia br. wchodzi w życie nowy, roczny rozkład jazdy pociągów. Podróżni będą mogli liczyć na pomoc mobilnych informatorów, którzy będą obecni na największych dworcach w kraju. Pasażerowie znajdą tam również specjalne ulotki informacyjne. O wszystkich zmianach będzie można dowiedzieć się również ze stron internetowych (www.rozklad-pkp.pl, www.intercity.pl, www.plk-sa.pl, www.pkpsa.pl), portali społecznościowych (twitter, facebook) oraz z infolinii 19 757. Podróżni mogą również śledzić monitoring zajętości miejsc w pociągach PKP Intercity na stronie internetowej przewoźnika.

Dodatkowej informacji i pomocy podróżnym udzielać będą pracownicy Nowych Biur Dworca, które zlokalizowane są na 8 największych dworcach w kraju.

W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity uruchomi ponad 360 połączeń w komunikacji krajowej i międzynarodowej.