Pomorska Kolej Metropolitalna w liczbach

Pomorska Kolej Metropolitalna w liczbach

03 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na całej linii PKM wbudowanych zostało 28 970 podkładów. Gdyby wszystkie te podkłady ustawić jeden na drugim, to miałyby wysokość 8,5 tys. m – tyle co najwyższy szczyt świata Mount Everest. Jakie jeszcze inne ciekawostki kryje w sobie największa inwestycja infrastrukturalna na Pomorzu? Zachęcamy do lektury.

Pomorska Kolej Metropolitalna w liczbach
Fot. PKM

Budowana długość linii – 19,5 km (18 km dwutorowej linii w kierunku Gdyni + 1,5 km łącznik w kierunku Kościerzyny)

Długość całkowita torów – 33 km (bez rozjazdów)

Liczba rozjazdów – 21

Liczba obiektów inżynierskich – 41, w tym:

  • wiadukty kolejowe – 17
  • wiadukty drogowe – 5
  • kładki dla pieszych – 4
  • przepusty i przejścia pod torami – 15

Liczba przystanków – 8 (+ 3 dodatkowe na linii 201: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny, Gdynia-Stadion)

Liczba torów odstawczych – 3 (w rejonie stacji Gdańsk Wrzeszcz -  2 tory należące do PKP PLK oraz w rejonie stacji Gdańsk Rębiechowo – 1 tor należący do PKM)

Maksymalna liczba pociągów na linii w jednym kierunku – 9-12 (przy funkcjonującym systemie ERTMS)

Różnica wysokości w metrach pomiędzy punktem początkowym, a końcowym linii wynosi 134 m.

Punkty styczne z liniami kolejowymi PKP PLK – 3 (Gdańsk-Wrzeszcz, Gdańsk-Osowa, Rębiechowo)

Zastosowany system prowadzenia i kontroli ruchu – ETCS poziomu 2

Maksymalny spadek (w promilach) – 34 (na podjeździe toru nr 1 na wiadukt WK 2)

Maksymalna prędkość pociągów na linii PKM – 120 km/h

Na torach PKM wykonano ponad 2,4 tysiąca spawów szyn.

W trakcie budowy PKM przeprowadzono ponad 58 tysięcy badań laboratoryjnych.

Łącznie wykorzystano ponad 55 tys. m sześc. betonu co oznacza transport betonu ponad 6200 betonowozami. Gdyby je ustawić w kolejce jeden za drugim, otrzymalibyśmy dystans ok.

43 km – rząd betoniarek zaczynający się w Gdańsku Głównym kończyłby się w Redzie.

Użyty do budowy PKM beton waży łącznie ok. 137 500 ton, czyli tyle, ile wszyscy mieszkańcy Warszawy razem wzięci.

Przy budowie obiektów mostowych wykorzystano ponad 7 300 000 kg (7,3 tys. ton) zbrojenia czyli mniej więcej tyle ile waży cała wieża Eiffela. Zbrojenie przyjechało na budowę 365 samochodami. Łączna długość prętów zbrojeniowych to ok. 3000 km – tyle, ile wynosi odległość z Gdańska do Madrytu.

Na budowę przywieziono 270 tys. ton pospółki (materiał sypki) i 172 tys. ton kruszywa. Gdyby tym materiałem wypełnić towarowe wagony kolejowe, to zebrałoby się 2370 wagonów. Gdyby ustawić je jeden za drugim, to kolejka wagonów zablokowałaby tory od stacji Gdańsk-Główny do stacji Gdynia-Grabówek.

Ponad 8,5 tysiąca osób odwiedziło Dni Otwarte na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W tym 4 tysiące na Matarni – 1 maja 2014 r., 2,5 tysiąca na Strzyży i ponad 2 tysiące na Niedźwiedniku – kolejno 6 i 13 września 2014 r.

Długość kabli telekomunikacyjnych położonych na terenie PKM to 134 km, czyli tyle ile wynosi odległość z Gdańska do Miastka.

Na trasie PKM zainstalowane będą 2 smarownice, czyli bezobsługowe urządzenia przytorowe, które w chwili najazdu pojazdu w sposób mechaniczny dozują smar i spryskują go na powierzchnie szyny.

Na trasie PKM położono 197 km kabli i przewodów energetycznych, czyli tyle ile wynosi odległość z Ustki do Elbląga.

Na trasie PKM wbudowano około 1700 sztuk pali wspierających obiekty mostowe, ich łączna długość to ok. 25 km, czyli tyle co odległość z Kolbud do Kartuz.

W sumie objętość wszystkich wykopów, nasypów i dowozów gruntu wyniosła ok. 3 mln m sześc., czyli 0,003 km3. Dla porównania Morze Bałtyckie ma 21 721 km³.

Przy przystankach PKM dostępnych będzie w sumie 296 miejsc dla rowerzystów oraz 702 miejsca parkingowe dla samochodów.

W ramach tzw. nasadzeń zastępczych (za blisko 20 tys. drzew i krzewów wyciętych w związku z budową) Pomorska Kolej Metropolitalna posadziła niemal 75 tysięcy drzewek i sadzonek leśnych na terenie Gdańska i okolic. Wśród nich znalazły się sosna pospolita, buk pospolity, dąb bezszypułkowy, brzoza brodawkowata, modrzew oraz lipa drobnolistna.

Do obsypania i podbicia torów zużyto niemal 60 tys. ton  tłucznia, co przekłada się na pojemność około 3,5 tys. ciężarówek. Gdyby cały ten tłuczeń miała dowozić tylko jedna ciężarówka przez 24 godziny na dobę, zajęłoby to jej cały rok!

Najdłuższy obiekt mostowy na linii PKM, to 940-metrowa estakada obok gdańskiego lotniska, oznaczona symbolem WK 36. Podzielony jest on na 25 przęseł, opartych na 26 podporach.
248 – to numer przyznany nowej, dwutorowej linii PKM w prowadzonym przez PKP PLK wykazie wszystkich linii kolejowych w Polsce (+ 253 dla jednotorowej łącznicy w kierunku Kościerzyny)