Do środy, 22 kwietnia każdy może zapoznać się ze Strategią Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy do roku 2030 i zgłosić do niej uwagi. Co ważne, istotnym elementem programu jest inteligentna, zintegrowana sieć transportu publicznego dla całego OMW.
Obecnie prowadzone są intensywne prace nad Strategią Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy do roku 2030. Wstępna wersja dokumentu jest dostępna na stronie projektu: www.omw.um.warszawa.pl oraz na stronie www.stacja-konsultacja.pl. Program dotyczy Warszawy oraz 71 gmin. Po raz pierwszy tak duża liczba okołowarszawskich jednostek samorządu terytorialnego określa wspólną wizję rozwoju w kategoriach metropolii.
Głównym celem opracowania strategii jest wskazanie pożądanych kierunków rozwoju, tj. wypracowanie wspólnej misji i wizji obszaru oraz wskazanie strategicznych kierunków działań, które umożliwią ich realizację. Dokument stanowić będzie narzędzie do planowania strategicznego oraz upowszechniania wiedzy o działaniach podejmowanych w ramach Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
W sferze transportu wskazano, że w pierwszej kolejności należy przeprowadzić audyt przesiadkowy całości systemu komunikacji zbiorowej jako wstępu do interwencji infrastrukturalnej i organizacyjnej oraz audyt dostępności komunikacji zbiorowej dla osób o ograniczonej mobilności jako wstęp do planowania/projektowania rozwiązań w zakresie infrastruktury (bariery architektoniczne), małej infrastruktury i rozwiązań wspierających.
Istotnymi kwestiami dla rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy są też:
- budowa systemu parkingów typu Park & Ride w pobliżu dworców kolejowych oraz pętli autobusowych (tworzenie węzłów przesiadkowych), rozbudowa istniejących,
- budowa obwodnic, tras szybkiego ruchu, skracających czas dojazdu do węzłów multimodalnych,
- poprawa efektywności wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej (w tym np. analizy martwych, torów) oraz rozbudowa kolei dojazdowej,
- rozbudowa / przywrócenie do użytkowania sezonowej kolei wąskotorowej,
- tworzenie węzłów przesiadkowych kolej - pozostałe środki transportu zbiorowego/rower w pobliżu,
- integracja istniejących stacji kolejowych i rozwiązania multimodalne.
Ponadto, wśród przykładowych celów operacyjnych znalazło się zaprojektowanie wspólnej taryfy oraz biletu metropolitalnego obejmującego swoim zasięgiem OMW oraz synchronizowanie rozkładów jazdy komunikacji publicznej w tym szybkie połączenia komunikacją zbiorową w układzie pierścień zewnętrzny - centrum OMW, a także instalowanie urządzeń nadających priorytet pojazdom komunikacji zbiorowej.