Jaki transport w obszarze metropolitalnym stolicy?

Jaki transport w obszarze metropolitalnym stolicy?

15 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do środy, 22 kwietnia każdy może zapoznać się ze Strategią Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy do roku 2030 i zgłosić do niej uwagi. Co ważne, istotnym elementem programu jest inteligentna, zintegrowana sieć transportu publicznego dla całego OMW.

Jaki transport w obszarze metropolitalnym stolicy?
Fot. Rafał Wilgusiak

Obecnie prowadzone są intensywne prace nad Strategią Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy do roku 2030. Wstępna wersja dokumentu jest dostępna na stronie projektu: www.omw.um.warszawa.pl oraz na stronie www.stacja-konsultacja.pl. Program dotyczy Warszawy oraz 71 gmin. Po raz pierwszy tak duża liczba okołowarszawskich jednostek samorządu terytorialnego określa wspólną wizję rozwoju w kategoriach metropolii.

Głównym celem opracowania strategii jest wskazanie pożądanych kierunków rozwoju, tj. wypracowanie wspólnej misji i wizji obszaru oraz wskazanie strategicznych kierunków działań, które umożliwią ich realizację. Dokument stanowić będzie narzędzie do planowania strategicznego oraz upowszechniania wiedzy o działaniach podejmowanych w ramach Obszaru Metropolitalnego Warszawy.

W sferze transportu wskazano, że w pierwszej kolejności należy przeprowadzić audyt przesiadkowy całości systemu komunikacji zbiorowej jako wstępu do interwencji infrastrukturalnej i organizacyjnej oraz audyt dostępności komunikacji zbiorowej dla osób o ograniczonej mobilności jako wstęp do planowania/projektowania rozwiązań w zakresie infrastruktury (bariery architektoniczne), małej infrastruktury i rozwiązań wspierających.

Istotnymi kwestiami dla rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy są też:

  • budowa systemu parkingów typu Park & Ride w pobliżu dworców kolejowych oraz pętli autobusowych (tworzenie węzłów przesiadkowych), rozbudowa istniejących,
  • budowa obwodnic, tras szybkiego ruchu, skracających czas dojazdu do węzłów multimodalnych,
  • poprawa efektywności wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej (w tym np. analizy martwych, torów) oraz rozbudowa kolei dojazdowej,
  • rozbudowa / przywrócenie do użytkowania sezonowej kolei wąskotorowej,
  • tworzenie węzłów przesiadkowych kolej - pozostałe środki transportu zbiorowego/rower w pobliżu,
  • integracja istniejących stacji kolejowych i rozwiązania multimodalne.

Ponadto, wśród przykładowych celów operacyjnych znalazło się zaprojektowanie wspólnej taryfy oraz biletu metropolitalnego obejmującego swoim zasięgiem OMW oraz synchronizowanie rozkładów jazdy komunikacji publicznej w tym szybkie połączenia komunikacją zbiorową w układzie pierścień zewnętrzny - centrum OMW, a także instalowanie urządzeń nadających priorytet pojazdom komunikacji zbiorowej.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowa stacja Hel na wakacje Nowa stacja Hel na wakacje
Następny artykuł Genua: jeden maszynista w kabinie to za mało? Genua: jeden maszynista w kabinie to za mało?