UTK nasila kontrole przejazdów kolejowych

UTK nasila kontrole przejazdów kolejowych

13 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Niestrzeżony przejazd kolejowy w miejscowości Pniewite (kujawsko-pomorskie), na którym 3 czerwca doszło do tragicznego wypadku, nie był objęty kontrolą przez Urząd Transportu Kolejowego.

UTK nasila kontrole przejazdów kolejowych
Fot. Kuba Batorowicz

Przejazd, na którym szynobus firmy Arriva zderzył się z autem osobowym, miał najniższą kategorię D, bez rogatek i półrogatek czy nawet samoczynnej sygnalizacji świetlnej. Zabezpieczony był wyłącznie znakami stop oraz ostrzegającymi o skrzyżowaniu ze szlakiem kolejowy.

Według informacji podanej przez SuperExpress, mieszkańcy wsi w ubiegłym roku wysłali petycję do PKP PLK, aby przebiegający przez miejscowość przejazd zabezpieczyła sygnalizacją świetlną i dźwiękową.

Jak poinformował Sławomir Sadowski z biura prasowego UTK,  w 2015 roku przejazdy znalazły się w priorytetach nadzoru Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Od stycznia do maja 2015 roku przeprowadzono blisko 80 działań nadzorczych na przejazdach kolejowych. Niektóre kontrole dotyczyły więcej niż jednego przejazdu. Na przejeździe w Pniewitach nie były prowadzone czynności kontrolne. Zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA sieć kolejowa posiada łącznie około 12,5 tysięcy przejazdów.

-Praktycznie w większości kontroli stwierdzane są nieprawidłowości dotyczące utrzymania infrastruktury na przejeździe. Wydawane są zalecenia pokontrolne - usunięcie nieprawidłowości z rygorem natychmiastowej wykonalności - podkreślił przedstawiciel biura prasowego UTK

W 2015 roku prezes UTK wydał siedem decyzji administracyjnych (w przypadku realnych zagrożeń bezpieczeństwa), np. wprowadzenia przez zarządcę ograniczeń eksploatacyjnych. Obecnie również w tym zakresie prowadzi względem PKP PLK cztery postępowania administracyjne.

Podczas kontroli najczęstsze stwierdzane nieprawidłowości dotyczą:
- braku zapewnienia właściwej widoczności na przejazdach,
- niewłaściwej kwalifikacji przejazdu do danej kategorii (np. po przekroczeniu iloczynu ruchu), tj. zastosowaniu przez zarządcę nieodpowiednich zabezpieczeń na przejazdach (np. brak sygnalizacji, zapór itp.)
- braku lub niewłaściwego oznakowania przejazdów,
- uszkodzonych nawierzchni przejazdu,
- nieprawidłowościach w prowadzeniu przez zarządcę dokumentacji przejazdów.