Pesa zaprezentowała w Żmigrodzie pierwszy z 20 EZT serii Dart, produkowanych dla PKP Intercity. Pojazd jest testowany na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa. Prezentujemy wnętrza nowego taboru.
Po zakończeniu pierwszej fazy testów skład zostanie przekazany Instytutowi Kolejnictwa, który jest właścicielem toru doświadczalnego w Żmigrodzie oraz jednostką weryfikującą zgodność pojazdu z normami obowiązującymi w Polsce i Europie. Instytut dokona badania homologacyjnego, obejmującego m.in. sprawdzenie układu hamulcowego pojazdu, kompatybilności elektromagnetycznej, poziomu hałasu, oświetlenia, działania pantografów oraz urządzeń bezpieczeństwa.
W pierwszy kurs z pasażerami składy Dart wyruszą już w grudniu tego roku. Będą kursować na liniach: Jelenia Góra – Wrocław - Łódź - Warszawa do – Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.
Projekt zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Dart jest w 70 proc. finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (POIiŚ). Wartość projektu to 1 mld 320 mln zł. Umowa, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwis przez kolejnych 15 lat.