PLK zleci utrzymanie linii kolejowych zewnętrznym firmom

PLK zleci utrzymanie linii kolejowych zewnętrznym firmom

12 października 2015 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały listę 36 priorytetowych zadań utrzymaniowych, na które przetargi o wartości 200 mln zł zostaną ogłoszone w pierwszym etapie. W ten sposób PLK zleci zewnętrznym firmom remonty na blisko pół tysiąca kilometrów torów. Prace w ramach tych umów ruszą na początku przyszłego roku. Dzięki temu utrzymanie linii kolejowych będzie sprawniejsze i – z czasem – tańsze. Przede wszystkim jednak pozwoli na elastyczne planowanie i prowadzenie niezbędnych prac.

PLK zleci utrzymanie linii kolejowych zewnętrznym firmom
PKP PLK

– Dziś rozpoczynamy nowy etap w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej. Zależy nam na  jakości, szybkim czasie realizacji oraz dobrych cenach. To wszystko będzie możliwe poprzez otwarcie usług utrzymaniowych dla wszystkich firm wykonawczych. Otwiera się nowy rynek dla wykonawców – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Od czterech lat rosną wydatki PLK na inwestycje. Ponad 7 mld zł, przeznaczone w 2014 roku na modernizacje torów, stacji i peronów, to o ponad jedną trzecią więcej, niż wydatki na ten cel z roku 2013. Tylko w tym roku zarządca infrastruktury ogłosi przetargi inwestycyjne o wartości co najmniej 11 mld zł. Standard linii kolejowych systematycznie się poprawia, rośnie prędkość pociągów, skracają się czasy przejazdu. W 2015 roku PLK zwiększyła prędkość na 2,5 tys. km torów.

– PLK nie tylko modernizuje linie kolejowe, ale też musi dbać o właściwy stan infrastruktury należycie ją utrzymując. Szybko przybywa zmodernizowanych odcinków, rosną więc potrzeby utrzymaniowe. Zlecenie tych prac zewnętrznym firmom nie tylko usprawni ich prowadzenie i obniży koszty, ale pozytywnie wpłynie na rynek wykonawców – mówi Piotr Wyborski, członek zarządu ds. utrzymania infrastruktury PKP PLK.

Zlecenie większej liczby remontów zewnętrznym firmom to pierwszy krok w zapewnieniu właściwego utrzymania infrastruktury kolejowej. Kolejnym będzie podpisanie tzw. wieloletniej umowy utrzymaniowej, komplementarnej z opisującym inwestycje Krajowym Programem Kolejowym o wartości 67 mld zł. Nowa umowa utrzymaniowa dzięki zapewnieniu środków w budżecie państwa pozwoli elastycznie planować niezbędne remonty sieci kolejowej. Program obejmuje propozycje finansowania kosztów zarządzania oraz utrzymania i remontów. Jego przyjęcie na lata 2016 - 2023 umożliwi współpracę z wykonawcami w oparciu o 3-5-letnie umowy na kompleksowe utrzymanie wybranych odcinków linii kolejowych, a nie tylko realizację zadań celowych trwających np. kilka miesięcy.

PLK przygotowała listę 36 zadań o łącznej wartości prawie 200 mln zł, które planuje realizować od wiosny 2016 roku. Lista powstała na podstawie rozmów z przewoźnikami i analizy odcinków, które w najbliższych latach nie będą objęte programem inwestycyjnym. Są to priorytetowe zadania remontowe na 2016 rok, choć nie jest to pełna lista prac utrzymaniowych. Przykładowo PLK planuje kolejne kilkadziesiąt milionów złotych na remonty infrastruktury dla przewoźników towarowych na Śląsku i w rejonach przeładunkowych. Z myślą o wykonawcach zarządca infrastruktury już teraz - przed ogłoszeniem przetargów - prezentuje listę 36 zadań na swojej stronie internetowej.