Transport miejski Łódź buduje Centrum Sterowania Ruchem

Łódź buduje Centrum Sterowania Ruchem

09 listopada 2015 | Źródło: Urząd Miasta Łodzi
PODZIEL SIĘ

Dobiegają końca prace remontowe w budynku przy ul. Tuwima 36, przekazanym przez miasto Zarządowi Dróg i Transportu, gdzie pracować będzie Centrum Sterowania Ruchem. Do programu docelowo przewidziano prawie 300 łódzkich skrzyżowań. Obecnie do CSR jest wpiętych około setki, a kolejne sto ma być podłączonych w najbliższych tygodniach.

Łódź buduje Centrum Sterowania Ruchem
Fot. sprint.pl
W pełni skomputeryzowana i zautomatyzowana centrala ma rozpocząć pracę 1 grudnia br., a obsługiwać ją będzie 6 operatorów. System jest inteligentny i po wprowadzeniu korekty na jakimś odcinku lub skrzyżowaniu, dostosowuje pozostałe do tej zmiany. W przypadku wypadków lub innych zakłóceń w ruchu na tablicach informacyjnych na wjazdach do miasta czy głównych arteriach wyświetlone będą komunikaty w sprawie objazdów lub zmian. Zainstalowane na skrzyżowaniach kamery mogą również monitorować czas przejazdu określonego pojazdu i zweryfikować ustawienia świateł, np. dla polepszenia drożności zakorkowanych ulic.

Centrum Sterowania Ruchem przy ul. Tuwima 36 będzie pracowało w trybie ciągłym, 24 godziny na dobę, a aktualnie trwa jeszcze przyłączenie systemu do nowej sterowni oraz szkolenie pracowników.

CSR jest jednym z elementów systemu obszarowego sterowania ruchem, którego głównym celem jest poprawienie funkcjonowania komunikacji publicznej oraz upłynnienie ruchu na drogach na obszarze prawie całego miasta.

Na ten cel składają się poszczególne elementy cząstkowe, takie jak:

  • poprawa płynności komunikacji - skrócenie średniego czasu podróży pojazdów komunikacji publicznej o minimum 5%,
  • skuteczniejsze przekazywanie informacji o utrudnieniach w ruchu, korkach poprzez zastosowanie tablic zmiennej treści,
  • wzrost liczby pasażerów transportu publicznego przy jednoczesnej redukcji zatłoczenia pojazdów indywidualnych,
  • uatrakcyjnienie transportu zbiorowego, poprzez zwiększenie komfortu przejazdu pasażerów oraz poprawę standardów jakościowych komunikacji miejskiej (wprowadzenie systemu informacji pasażerskiej),
  • skrócenie średniego czasu przejazdu pojazdów indywidualnych o minimum 5%,
  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu,
  • optymalizacja wykorzystania transportu zbiorowego oraz układu drogowego przy jednoczesnym obniżeniu kosztów przewozów w transporcie publicznym,
  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko w tym redukcja hałasu, drgań i zanieczyszczeń komunikacyjnych do otoczenia – poprawa jakości życia w mieście.