Dzieło Mostowe 2002 roku (Z cyklu 200 lat Centralnej Administracji Drogowej)

Dzieło Mostowe 2002 roku (Z cyklu 200 lat Centralnej Administracji Drogowej)

29 września 2019 | Źródło: GDDKiA
PODZIEL SIĘ

Niemal 20 lat temu, 20 września 1999 roku, wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego mostu wantowego na Martwej Wiśle w Gdańsku. Most stanowił pierwszy etap budowy trasy imieniem mjr. Henryka Sucharskiego, czyli drogi krajowej nr 89, łączącej morski port w Gdańsku z drogą ekspresową S7 i dalej z autostradą A1. Most nosi imię Jana Pawła II. W trakcie budowy nazywany został Mostem Trzeciego Tysiąclecia, stąd obecnie w publikacjach pojawia się nazwa Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II. W chwili otwarcia był największym w Polsce, pod względem rozpiętości przęsła, mostem podwieszonym na jednym pylonie.

Dzieło Mostowe 2002 roku (Z cyklu 200 lat Centralnej Administracji Drogowej)
Fot. GDDKiA

Projekt budowy mostu uzyskał aprobatę Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w 1997 roku. Dokumentacje projektową mostu wykonali Krzysztof Wąchalski i Jan Tadeusza Kosiedowski z zespołem z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Generalnym wykonawcą projektu została firma Demathieu et Bard (Francja) i Mosty Łódź. Umowa zobowiązywała wykonawcę do ukończenia obiektu w ciągu 27 miesięcy. Prace budowlane rozpoczęto 23 lipca 1999 roku, a most otwarto 9 listopada 2001 roku. Na ceremonii otwarcia wstęgę przeciął wicepremier i minister infrastruktury Marek Pol, wojewoda pomorski Ryszard Kurylczyk, marszałek pomorski Jan Zarębski i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Tablicę pamiątkową odsłonił i most poświęcił arcybiskup Tadeusz Gocłowski. Most oddano do użytku 11 listopada 2001 roku.

Rys. Polskie mostownictwo na przełomie wieków

Konstrukcję zaprojektowano do przenoszenie przede wszystkim ruchu ciężkiego, a tym samym ułatwienie dowozu i wywozu ładunków do Portu Morskiego Gdańsk, z pominięciem przejazdu przez zatłoczone ulice centrum miasta stąd na etapie projektowania nie przewidziano możliwości ruchu pieszego i rowerowego. Całkowita długość obiektu mostowego wynosi 372 m a jego szerokość 20,31 m. Rozpiętości poszczególnych przęseł wynoszą 25, 230, 39 i 3 przy szerokości 26 m. Asymetrycznie usytuowany pylon, o wysokości 99,89 m zaprojektowano, jako konstrukcję żelbetową w kształcie odwróconej litery „Y”. Pomost obiektu podwieszono obustronnie za pomocą lin złożonych z 31 do 55 splotów. Długość want wynosi od 59,04 m do 213,05 m, zastosowano podwieszenie typu „wachlarz”. Wysokość mostu nad lustrem wody 8 m.

Przy budowie mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku, po raz pierwszy w Polsce, zastosowano montaż wspornikowy. Wymagało to opracowania, niestosowanych do tej pory w kraju, szeregu nowych rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych, procedur technicznych i organizacyjnych, a także wykonania nowatorskich badań prowadzonych pod względem realizacyjnym. Na uwagę zasługuje fakt, że obiekt ten był pierwszym w Polsce mostem podwieszonym zaprojektowanym wyłącznie przez polskich projektantów i został w 2002 roku uznany za „Dzieło Mostowe Roku”.

Ciekawostki: Arcybiskup Tadeusz Gocłowski wywołał zaskoczenie, w trakcie uroczystości święcenia kamienia węgielnego, wciskając w lany beton swój złoty krzyż biskupi od tamtej pory posługiwał się jego stalowym odpowiednikiem.