Plasser & Theurer zaprezentował innowacyjną szlifierkę do szyn dla linii transportu miejskiego

Plasser & Theurer zaprezentował innowacyjną szlifierkę do szyn dla linii transportu miejskiego

20 lutego 2021 | Źródło: Plasser & Theurer
PODZIEL SIĘ

Plasser & Theurer opracował nową szlifierka do szyn ATMO (Automatic Track Machine Oscillator), która jest przeznaczona do użytku na torach tramwajowych i lekkich szynach, charakteryzuje się niskim poziomem hałasu, co jest szczególnie ważne przy pracach wykonywanych w środowisku miejskim.

ATMO Fot. Plasser & Theurer

Wszystkie szyny podlegają ciągłemu zużyciu podczas pracy. Zmiany powierzchni, takie jak pofałdowania i fale, takie jak te, które występują na łukach podczas hamowania i przyspieszania, mają negatywny wpływ, szczególnie w środowisku miejskim, ze względu na emisję hałasu i wibracje.

ATMO łączy w sobie klasyczne szlifowanie kamienia ze szlifowaniem oscylacyjnym. Układ hydrauliczny przesuwa dwa wózki szlifierskie z ich dwoma kamieniami szlifierskimi na głowicę szyny ze zmienną częstotliwością poziomo w kierunku wzdłużnym szyny. Stałe „do przodu i do tyłu” podczas wolnej jazdy do 8 km / h skutkuje bardziej intensywnym dostrojeniem dla pojedynczego przejazdu. Szlifowanie oscylacyjne jest szczególnie polecane do obróbki zidentyfikowanych obszarów problemowych, takich jak tworzenie się fal w obszarze dojazdowym przystanków lub innych „gorących punktów” z pofałdowaniami.

W standardowym prototypie ATMO wymagane ciśnienie oleju jest wytwarzane przez chłodzony wodą, dźwiękochłonny silnik wysokoprężny o mocy 100 kW z układem oczyszczania spalin.

ATMO - Pierwszy na świecie w obszarze miejskim łączy klasyczne ciągłe stosowanie ośmiu przesuwnych kamieni z oscylacyjnym szlifowaniem przy niskiej prędkości roboczej. Fot. Plasser & Theurer

 

Nowa przyczepa do szlifowania torów i rozjazdów dla sektora tramwajowego jest ciągnięta przez wagon lub pojazd szynowo-drogowy. Przyczepa do szlifowania płaskiego jest bezzałogowa, jej funkcje są zdalnie sterowane z pojazdu ciągnącego. ATMO szlifuje w obu kierunkach z prędkością do 30 km / h, dzięki czemu może wykonywać swoje zadanie podczas normalnej eksploatacji tramwajów. Zamknięcia dróg do pracy nie są już konieczne.

Wyzwaniem w obszarach miejskich są czasami stosunkowo małe promienie łuku. Czteroosiowa przyczepa szlifierska może obrabiać promienie do 17,25 mi jechać po promieniu do minimum 16,25 m. Podczas jazdy po łuku kamienie szlifierskie są ustawione w zależności od promienia tak, aby zawsze znajdowały się nad głowicą wbijającą. W przeciwieństwie do klasycznych pojazdów szlifierskich, kamieni ślizgowych nie trzeba podnosić podczas jazdy po rozjazdach i skrzyżowaniach.

Nowa maszyna jest wyposażona w zbiornik na wodę o pojemności 2800 litrów do szlifowania na mokro. Cienka warstwa wody poprawia wydajność szlifowania i zapobiega wyrzucaniu iskier z ryzykiem pożaru w suchych warunkach i w tunelach.

Szlifierka do szyn ATMO, zorientowana na praktykę eksploatacyjną i odpowiadające jej potrzeby, powstała we współpracy przemysłu, uczelni i operatora infrastruktury. Podstawę teoretyczną produktu stanowiło badanie rynku przeprowadzone przez Uniwersytet Techniczny w Wiedniu w ramach Shift2Rail. Jako partner przemysłowy Plasser & Theurer wniósł swoje know-how w zakresie projektowania i wdrażania. Pierwsza faza testów ATMO rozpoczęła się w połowie 2020 r. w różnych warunkach na torach tramwajowych Wiener Linien.