Pierwszy hybrydowy Impuls II przeznaczony dla województwa dolnośląskiego w drodze do Żmigrodu.

Pierwszy hybrydowy Impuls II przeznaczony dla województwa dolnośląskiego w drodze do Żmigrodu.

03 lipca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

NEWAG S.A. w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć hybrydowych Impulsów II. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejnych sześć. Przewoźnik postanowił z tej możliwości skorzystać od razu kupując dodatkowe cztery sztuki z opcji. Wartość sześciu elektryczno - spalinowych pociągów to prawie 170 mln zł. Pierwszy z hybrydowych pojazdów jest właśnie w drodze na Tor Doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Mikołaj Kmiecik sfotografował go tuż przed wyjazdem z Nowego Sącza, a Adam Kupniewski kilkadziesiąt minut temu uwiecznił go na zdjęciach w chwili przejazdu nieopodal Opola.

Pierwszy hybrydowy Impuls II przeznaczony dla województwa dolnośląskiego w drodze do Żmigrodu.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy
Hybrydowy Impuls II na stacji Nowy Sącz gotowy do drogi. Fot. Mikołaj Kmiecik

 

Hybrydowy Impuls II na stacji Nowy Sącz gotowy do drogi. Fot. Mikołaj Kmiecik

 

Wyprodukowany w Nowym Sączu hybrydowy zespół trakcyjny Impuls 2 typu 36WEh jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz silników elektrycznych posiada także silniki spalinowe, co pozwala na poruszanie się po odcinkach pozbawionych elektrycznej sieci trakcyjnej. Zastosowanie innowacyjnej technologii w pojeździe sprawia, że funkcjonalność i zakres jego zastosowania przez przewoźników wzrasta, a ponadto podnosi komfort jazdy pasażerów.

Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło podróżować co najmniej 315 pasażerów. Składy są wyposażane w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. Pod trakcją elektryczną rozwijają prędkość do 160 km/h, natomiast z napędem spalinowym – do 120 km/h.

Hybrydowy Impuls II w drodze do Żmigrodu przejeżdżający nieopodal Opola.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK prace mają zostać ukończone w tym roku. Rewitalizacja współfinansowana jest ze środków RPO Województwa Dolnośląskiego.

Hybrydowy Impuls II w drodze do Żmigrodu przejeżdżający nieopodal Opola.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

To nie jedyny zakup nowoczesnych pociągów przez Koleje Dolnośląskie. 29 września 2020 roku przewoźnik podpisał umowę z PESA Bydgoszcz na zakup pięciu elektrycznych pociągów Elf2 wraz z prawem opcji, umożliwiającym zamówienie w przyszłości kolejnych dwudziestu składów.

W marcu br. Koleje Dolnośląskie zdecydowały się na skorzystanie z przysługującego im prawa opcji i zamówiły kolejnych osiem pociągów Elf2. Dzięki tej decyzji na Dolny Śląsk trafi w sumie trzynaście nowych, pięcioczłonowych składów z PESA Bydgoszcz. Pierwsze wyjadą na trasy już w 2022 roku.Ogłoszone rozszerzenie zamówienia o osiem pociągów zwiększyło wartość kontraktu o 232 mln złotych, osiągając kwotę 377 mln złotych.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Przebojowy Pociąg RMF FM na stacji Kraków Główny Przebojowy Pociąg RMF FM na stacji Kraków Główny
Następny artykuł Hybrydowy zespół trakcyjny Impuls II dotarł juz na miejsce do Żmigrodu Hybrydowy zespół trakcyjny Impuls II dotarł juz na miejsce do Żmigrodu