Lokomotywa Husarz EU44-004 po powrocie z naprawy w Linzu odbywa dzisiaj jazdy próbne

Lokomotywa Husarz EU44-004 po powrocie z naprawy w Linzu odbywa dzisiaj jazdy próbne

06 listopada 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / radziol.pl
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa Husarz EU44-004, która 09.08.2019 roku  po przejechaniu sygnału „stój” i rozbiciu kozła oporowego na posterunku Warszawa Michałów, wykoleiła się ulegając poważnemu uszkodzeniu, przywieziona została 1 listopada br. z naprawy w zakładzie Siemensa w austriackim Linzu. Dzisiaj odbywała  jazdy próbne, które w efekcie umożliwią  przywrócenie jej do służby w PKP Intercity.

Lokomotywa Husarz EU44-004 po powrocie z naprawy w Linzu odbywa dzisiaj jazdy próbne
EU44-04 po powrocie z naprawy w Linzu. Fot. Kurier Kolejowy

23 listopada 2020 roku PKP Intercity podpisało z Siemens Mobility umowę na wykonanie naprawy powypadkowej lokomotywy Husarz EU44-004. W dniu 03 grudnia 2020 roku została przetransportowana do zakładu Siemensa w Linzu, zakładu w którym wyprodukowanych zostało uprzednio 10 egzemplarzy EU44  zakupionych przez PKP Intercity. Dzisiaj po powrocie z naprawy pojazd odbywał jazdy próbne na szlaku Warszawa-Siedlce-Warszawa.

 
Lokomotywa Husarz EU44-004 po wykolejeniu w sierpniu 2019 roku. Źródło: You Tube

 

W 2008 roku spółka PKP Intercity podjęła decyzję o zakupie 10 sztuk lokomotyw z serii ES64U4 „Taurus” produkowanych przez zakłady Siemensa w Linzu, w Austrii. 10 grudnia tego samego roku miała miejsce w Warszawie oficjalna prezentacja pierwszej lokomotywy, która w połowie listopada przybyła do Polski. W Polsce lokomotywa ta otrzymała oznaczenie EU44, a internauci w głosowaniu wybrali nazwę „Husarz”.

Po kilkumiesięcznych testach na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, oraz na szlakach kolejowych, 6 października 2009 roku Urząd Transportu Kolejowgo wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji.

Lokomotywy zostały zakupione z myślą o obsłudze linii Berlin-Warszawa-Express oraz expresów do Wiednia. W czasie testów, które odbyły się w dniach 26-28 maja 2009 roku na CMK, pomiędzy Psarami a Górą Włodowską, lokomotywa osiągnęła prędkość 235km/h.

EU44 jest lokomotywą cztero-systemową (3 kV DC; 1,5 kV DC; 15 kV AC 16,7 Hz; 25 kV AC 50 Hz) i tym samym, może poruszać się po torach całej Europy.

W Linzu w zakładach Siemensa naprawiana jeszcze jedna lokomotywa Husarz EU44-009, która 7 stycznia 2020 roku na skrzyżowaniu linii kolejowej nr 3 z drogą wojewódzką 302 nieopodal Zbąszynia prowadząc pociąg 71006 zderzyła się z autem ciężarowym, które wjechało na przejazd mimo sprawnej sygnalizacji i opuszczonych zapór. Prowadząca pociąg z Berlina do Warszawy EU44-009 uderzyła w tylną część naczepy przewożącej koparkę. Okna czołowe i elementy poszycia zostały rozbite, osprzęt podwozia przez wózkiem poważnie uszkodzony, pierwsza oś wózka wykoleiła się i przejechała w tym stanie kilkaset metrów. Połamaniu uległ również pantograf.

 

EU44-009 przygotowania w Nowym Tomyślu do transportu do Zakładu Siemensa w Linzu. Fot. Radosław Kopras
Usunięto luźne elementy na podwoziu i zabezpieczono kabinę maszynisty.

25.marca 2021 roku  EU44-009 została przewieziona z Warszawy do zakładu Siemens Mobility w Linzu.