Litwa i Turcja o krok od uruchomienia korytarza transportowego Morze Czarne - Morze Bałtyckie

Litwa i Turcja o krok od uruchomienia korytarza transportowego Morze Czarne - Morze Bałtyckie

14 grudnia 2021 | Źródło: Railfreight.com / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował dzisiaj (14.12.2021r.) portal Railfreight.com , Koleje litewskie i tureckie są bardzo bliskie podpisania umowy o współpracy w zakresie transportu naczep pomiędzy tymi dwoma krajami. Celem jest wykorzystanie istniejących połączeń i połączenie Istambułu z Czarnomorskiem na Ukrainie, a dalej z portem w Kłajpedzie i Skandynawią.

Fot. Koleje Litewskie

Kilka dni temu delegacja Kolei Litewskich odwiedziła Turcję i spotkała się z przedstawicielami Kolei Tureckich. Obie strony rozmawiały o możliwości uruchomienia nowego  krótkodystansowego połączenia morskiego i kolejowego, które będą funkcjonować jako korytarz łączący Morze Czarne z Bałtykiem. Dokonali również inspekcji portu Haydarpaşa w Stambule, który być może będzie służył jako brama Turcji do Ukrainy.

Połączenie kolejowe Litwa-Ukraina już gotowe

Istnieją już podstawy do stworzenia połączenia intermodalnego łączącego Turcję z Litwą przez Ukrainę. Pomiędzy Litwą a Ukrainą działają już dwa kolejowe połączenia towarowe. Jednym z nich jest kursujący raz w tygodniu pociąg wahadłowy Bałtyk-Ukraina pomiędzy portem w Kłajpedzie a portem w Odessie przez Kijów.

Drugą opcją jest "Viking Train". Pociąg ten ma już dziesięć lat, ponieważ rozpoczął swoją działalność przed 2010 rokiem. Również łączy porty w Kłajpedzie i Odessie, z przystankami pośrednimi w ważnych miejscach na Litwie, Białorusi i Ukrainie. Niektóre z nich to Wilno, Mińsk i Kijów.

 

Trasa pociągu Viking. Fot. Koleje Litewskie

 

Nowy korytarz dla naczep

Koleje Litewskie zamierzają bazować na istniejących zasobach. W tym celu zamierzają wykorzystać istniejące połączenie "Viking Train" i jeszcze bardziej je rozszerzyć. Laurynas Bučalis, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej w Kolejach Litewskich, wyjaśnił, że partnerzy chcą rozszerzyć usługę "Viking Train" do portu w Czarnomorsku obok Odessy, który stanie się punktem wejścia tureckich ładunków na Ukrainę.

Usługa będzie w całości realizowana na torach kolejowych pomiędzy Czarnomorskiem a Kłajpedą. Bučalis wspomniał, że plany obu stron przewidują częste i stabilne usługi z dwoma przejazdami w obie strony tygodniowo. Każdy pociąg będzie pełny i będzie przewoził 43 naczepy. Szacuje się, że w ciągu roku na tej trasie będą przewożone 4 472 naczepy.

Z Kłajpedy do Skandynawii

Główne strumienie ładunków, które ma przyciągnąć nowy serwis intermodalny, nie koncentrują się wyłącznie na Litwie. W rzeczywistości kraj bałtycki i port w Kłajpedzie będą funkcjonować jako skrzyżowanie dróg dla ładunków docierających do innych miejsc przeznaczenia. Bučalis podkreślił, że celem jest stworzenie korytarza intermodalnego Szwecja-Turcja, w którym ruch ułatwi połączenie kolejowe Czarnomorsk-Kłajpeda.

"Z Kłajpedy będą krótkodystansowe połączenia morskie do Skandynawii, ale także do Europy Północnej" - powiedział  Bučalis. W szczególności, połączenia promowe będą transportować ładunki do Trelleborga i Karlshamn w Szwecji, Fredericia w Danii i Kilonii w Niemczech.

Litwa przygotowana na ruch intermodalny

Litwa jest gotowa do obsługi większej ilości przewozów intermodalnych przez swoje terytorium. Od września 2020 r. Koleje Litewskie testują pociągi przewożące naczepy na trasie między Wilnem a Kłajpedą. Ponadto, od maja 2021 r. usługa intermodalna między tymi dwoma miejscami jest dostępna dla rynku. Koleje Litewskie wykorzystują system ISU i dźwigi do załadunku naczep na wagony, a najnowsze testy z wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu przeprowadzono w listopadzie ubiegłego roku.

 

Pociąg kontenerowy „Viking Train" – wspólny projekt kolei litewskich, białoruskich i ukraińskich, spółek portowych oraz portów w Kłajpedzie, Odessie i Czornomorsku, łączący koleją Morze Bałtyckie i Morze Czarne. Pociąg kontenerowy „Viking Train" - najbardziej ekonomiczny i najszybszy sposób organizacji przewozu ładunku między Kłajpedą a Czornomorskiem. „Viking Train" przewozi uniwersalne i specjalistyczne kontenery (20 i 40 stóp) oraz ciężarówki z naczepami (kontenery). Są one dostarczane drogą morską ze Skandynawii i krajów Europy Zachodniej do portu w Kłajpedzie, a także przez przeprawę Mukranu-Kłajpedy, i przewożone dalej na Białoruś, Ukrainę, Bliski Wschód, Kaukaz, Turcję – przez porty Czarnomorsk i Odessa i z powrotem.

W 2009 r. Europejskie Stowarzyszenie Transportu Intermodalnego przyznało pociągowi „Viking Train" nagrodę „Projekt intermodalny najlepszej praktyki".

W kwietniu 2014 r. pociąg kombinowanego transportu „Viking Train" został uznany za najlepszy projekt zielonej logistyki i transportu intermodalnego na poziomie Unii Europejskiej. Projekt otrzymał nagrodę programu badawczego BESTFACT.

W ciągu 17 lat pokonał około 4,5 miliony kilometrów i przewiózł ponad 580 tysięcy TEU ładunku.

Główna trasa: Kłajpeda – Wilno – Mińsk – Kijów – Czarnomorsk i z powrotem.

Zalety projektu: Regularność – codziennie; Trasa (1734 km) jest pokonywana w 52 godziny; Średnia prędkość wynosi 770 km na dobę; Przyjazność dla środowiska; Możliwość przewozu kontenerów do krajów azjatyckich, zakaukaskich i skandynawskich;